Stallplats #1

Nu har jag precis kommit hem från stall nummer 1.

Det är ca 1 mil dit på bra vägar, körde lite fel några gånger men tillslut hittade jag. Min gps i mobilen var inte att lita på, den tyckte att jag skulle ta små skogsvägar...
De har två islandshästar som de verkar flytta runt mellan olika hagar och de hade många olika hagar. De tar in dom på natten och det finns 3 boxar. De tar in dom pga det placeras ut varg i Västmanland så det är förståeligt. Boxarna såg fina ut, dock har de "trägaller" hela vägen upp och jag undrar vad Guffi kommer tycka om att vara mer instängd än vanligt. Liten sadelkammare så jag vet inte hur mycket som får plats. Tvättmaskin i stallet så jag slipper tvätta täcken i lägenheten. Trevlig kvinna som visade runt. Får och höns och en lite hund fanns också på gården. Väldigt fin område och ingen stor väg i närheten. Skulle finnas många olika ridvägar också som hon gärna kunde visade mig. 5 min bort finns ett ridhus man kan hyra om man vill, annars kunde man rida i en av hagarna som var platt och lagom stor.

1000kr/mån + hökostnader (2kr/kg)

Vad tycker ni?

Jag har ingen aning alls om hur mycket hö Guffi äter, han och alla andra hästar jag ridit har alltid gått på fri tillgång. Hur mycket ger ni era hästar? En bal var ca 10-12kg, räcker det i två dagar?

Kommentarer
Postat av: Sofia

Min islandshäst som jag har nu går också in på kvällarna och står just nu på bete hela dagarna så nu ger jag honom 0,5 kg hö på kvällen samt halm+ kraftfoder.



Under förra vintern gick han på ungefär 6 kg hö/dag beroende på vad höanalysen gav för värden samt hur kallt det var ute, halm+kraftfoder.



Så en bal borde väl räcka minst 2 dagar just nu beroende på hur hagarna ser ut!



Lycka till med nya stallet samt flytten/ Sofia (din gamla ridlärare) ;)

2011-08-30 @ 22:24:58
Postat av: Mikaela

Begär analys på höet och gör en foderstat. Det brukar vi få hjälp med på Granngården. Då vet du vad mycket hö han behöver:)

2011-08-30 @ 23:45:44 / URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: sofia, ryttartrion

Tror du missförstod mitt inlägg lite :) jag ska dit och fota, inte tävla själv. Jag bor också i stockholm ja. Tror denna tävling är på hemfosa :)



/stor kram, sofia

2011-08-31 @ 09:49:23 / URL: http://ryttartrion.blogg.se/
Postat av: sofia, ryttartrion

Är annars medlem i MöRs :)

2011-08-31 @ 09:49:55 / URL: http://ryttartrion.blogg.se/
Postat av: Cia

en häst ska ha minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt/dygn. :)

2011-09-01 @ 11:18:08 / URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0