Fredag

Det var länge sen jag red en fredag nu känns det som, brukar ju jobba då. Åkte iallafall till stallet ganska tidigt för att hinna rida lite i paddocken innan ridlägerbarnen skulle träna kadrilj där inför uppvisningen på eftermiddagen. När jag kom till hagen hade dom öppnat till den övre delen av hagen också, så nu har de en jättejättejättehage! Den är i vanliga fall delad i två delar men nu kan de gå på båda sidorna. Hela flocken stod i en hög vid det lilla ensamma trädet som står mitt i hagen, ser lite roligt när alla försöker stå i skuggan men inte får plats. Guffi hade huvan på sig så jag blev glad att jag slapp leta i hela hagen efter den.

På väg in tränade jag lite på att leda honom och ändra taktik. Jag gick lite längre bak och drev på mer och använda ena handen för att peta på honom. Jag vill inte använda spö innan han vant sig vid det eftersom han är ganska rädd för spön. Det gick stundvis väldigt bra och han gick riktigt fort ibland, men sen blev han helt plötsligt frustrerad och ställde sig på tvären mot mig och förstod inte riktigt. Men jag tänker träna på detta sätt och se om han blir bättre på det.

Efter lite snabb borstning gick vi ner till paddocken och i dag tränade vi mycket på tölten. Hade även grinden öppen eftersom jag känner att han inte känner sig lika instängd då och kanske inte får så mycket panik om han känner att han måste fly. Vet inte om det bara är jag men han känns lugnare då. Tränade som sagt mycket på tölten och korta skritten. Efter sin lilla vila har han börjat ta bettet och bara springa iväg med mig igen, så jag ville påminna honom lite att det inte är rätt och det blev riktigt bra tölt både på spåret och volt. Han är fortfarande stel i tölten så vi måste fortsätta träna på. Han drar bara ut nosen åt höger när jag försöker böja åt vänster. Sedan gjorde vi gångartsbyten mellan trav och galopp på långtygel utan att använda tyglarna vid nersaktning. När han fått upp farten samlade jag ihop honom och red honom lite i form i galoppen och han sprang på riktigt bra. Han var riktigt duktig idag!

Ni får ursäkta att det blev lite långt och mycket text, nu behöver inte läsa om ni inte orkar, men det är skönt att skriva av sig och kunna gå tillbaka senare.

Kommentarer
Postat av: Jenny

SV: Hlekkur heter hans pappa, men jag har inte hittat något namn på H som jag gillar. Däremot har jag hittat några andra som jag väger mellan, men det kan bli något helt annat innan det här är klart :p



Ja, Daladis är jättefint! Dock heter en häst i stallet redan det, så även om det var ett stoföl hade jag inte använt det namnet, pga förvirringen det skulle skapa ;)



Hoppas han håller den på hädanefter! Han kanske visste vad du tänkte göra med den och ville inte riskera att få en neonrosa rosett på huvudet? ;)

2011-07-15 @ 19:50:17 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Alexandra

Här var det också kadrilj idag som uppvisning på ridlägret :)

Usch, det är verkligen hemskt med stora hagar när hästarna tappar sin huva. Man kan verkligen leta ihjäl sig och sen upptäcker man att hästen dragit av sig huvan i boxen! :P



Sv: Jag tror säkert att lille Guffi trivs bra med dig, det ser ut som de :)

Om allt går enligt planerna kommer Andreas att flytta ner till mig så vi kan flytta ihop :)

Jaha, nu är jag med! Trodde du menade att ni skulle skrapa ihop pengarna med en gång på plats! :P

2011-07-15 @ 21:03:18 / URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Jag har också hjälpt till tidigare år på ridläger men har inte blivit så mycket det senaste. Lite denna veckan och troligen nästa vecka med :)

Turridningar brukar jag ha desto mer men kommer troligen inte bli mer då jag ska flytta :/

Klarar han att gå ute dygnet runt med sitt eksem? Vi tar alltid in på natten..

Distans är verkligen inte roligt! Fast lite kul att din kille kom från Gbg då det är så nära mig :)

2011-07-15 @ 21:40:59 / URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Janina

Ja, då borde du ju inte använda dig av spöt :) röst och kroppsspråk fungerar nog bättre.

Till slut förstår han nog vad du menar bara du håller det enkelt och bestämt.

2011-07-15 @ 22:06:06 / URL: http://jannefix.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0