Fredag

Vad skönt det var att ta ett varm dusch efter en kall, blåsig och regnig morgon i stallet!

Idag blev det invigning av ridhuset från hästryggen! När jag kom ut och skulle hämta Guffi i hagen stod det alla vid utgången, så det gick bra utan gummistövlar. Men Guffi var riktigt geggig om fossingarna. E var ute med sin minst son och berättade att Hervar fått en varböld. Det går inte bra med deras ridskolehästar just nu.

Gjorde iordning Guffi inne i stallet, ute blåste man nästan bort. Han stod väldigt lugnt idag, fast han brukar blir lite nervig av blåsten. Behövde knappt ta i honom för att han skulle flytta sig åt sidorna, duktig kille. Ibland är det som att försöka flytta en vägg. Sedan gick vi bort till ridhuset. Det lät en del i de stora dörrarna pga blåsten men Guffi brydde sig inte. Provade att hoppa upp på en gång och inga problem där heller. Tänkte först träna på upp och ner hoppande på honom och bara skitta och trava lite. Men det gick ju så bra så vi körde ett helt ridpass där inne. Stundvis gick han riktigt fint i både skritten, traven och tölten. Men han är ju så jäkla stel åt vänster och åt höger är han som en ostkrok, så det är egentligen inte bra åt något håll. I vänster varv fick jag alltså böja och böja och böja i olika övningar och det gav lite resultat, men behövs mer träning. I höger varv fick jag istället försöka hålla honom rak. Jag blir nog lite hård i handen där också så han böjer sig inåt och det blir bara ostkrok. Innan vi tog tag i tölten flyttade jag även lite bakdel och det gick riktigt bra. Avsluta det hela med en lite busgalopp och avsakning utan att ta i tyglarna och han kom ihåg hur man gjorde. Duktig kille idag!

När vi sedan gick tillbaka till stallet började det småregna och när vi precis kommit in öppnade sig himlen! Vilken väder det blev, så sedan var det skönt att få komma hem i värmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0