Stretching med häst

Att stretcha en häst är något jag aldrig fått lära mig, så igår under dagen tog jag tag i saken och läste lite på internet. Jag hittad en sida men en del information och ett schema över hur man skulle gå tillväga. Det innehöll bra förklaringar för en nybörjade, så det fick följa med till stallet också började vi. Här hittar ni det.
 
Vissa saker tyckte vi verkade lite krånliga så här i början så de hoppade vi över, istället har vi gjort de mer grundläggande övningarna. I början går de igenom morotstricket som Linda skrivit om, och det har jag och Guffi redan gjort många gånger och det är han duktig på. Hans favoritövningar än så länge verkar vara att dra bakbenet utåt och dra i svansen. Då kände man hur han hjälpte till själv och verkligen sträckte ut sig.
 
Den sak som inte fungerar på någon av våra hästar är att trycka under magen så ryggen ska resa sig. Inte en rörelse har vi sett än så länge.
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Den sista övningen att få rygggen att lyfta sig för tryck under magen är svår min ET rekommenderade mig att använda en penna att trycka lätt med:)

2012-08-26 @ 14:49:13 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Adina & islandshästen Funi

jag läste i en mer detaljerad redogörelse om stretch under magen att hästens framben inte får böja sig utan de ska vara raka - för annars stretchar hästen inte korrekt! :)

2012-08-30 @ 17:08:41 / URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0