Fantastisk lördag

Jag började dagen med att slå huvudet i en dörrkarm så jag fick borsta tänderna med fryst vitlöksbröd på huvudet. Sedan kom det ingen buss, den hade gått sönder så fick vänta ute i kylan i 20 minuter på nästa. Men resten av dagen gick utmärkt!
 
Både Frida och Helen var sjuka men vill gärna ut i stallet ändå så vi var ute allihopa, resten av deras familj kom sen. Vi började med att sätta på Serstök broddarna. Hon har ju så jäkla dålig balans så är inte det lättaste med henne. Hon fick på alla utom 2, så dom tar vi en annan dag. Hon blev trött och vinglade väldigt mycket och då vill man inte ha gängtappen i skon om hon måste sätta ner den för att inte ramla omkull.  Jag gjorde iordning Guffi för ridning och Frida följde med ut med Serstök i grimma eftersom hon inte orkade rida. Då fick Vindur lite inomhussjälvträning på köpet.
 
Guffi var jättelugn redan i stallet så allt gick jättebra med uppsittningen. Gick några varv runt våran "ovalbana" från marken som vanligt. Hela planen är inte plogad utan bara en sväng runt om så det blev en stor volt. Första försöket att stanna och stå stilla var inga problem, annars har han gärna gått på ännu mer men nu stannade han direkt. Hängde, äpple och allt det där och sedan satt jag på lugnt och stilla. Skrittade igång lite till innan jag började böja honom ordentligt. Han är verkligen mycket mjukare än i somras och under hösten, även om han nu vilat 1,5 vecka. Fick igenom det bra, fast yttertygeln fladdrar ibland och bogen flyter iväg. Imorgon får tränarFrida tjata på mig. Övergick i lite högre fart sedan och började med tölten. Frida filmade det hela så här nedan följer en film på oss. Eftersom Guffi hade samma färg som husen syns han lite dåligt bitvis och jag försökte ljusa upp utan att förstöra för mycket, resultatet blev väl sådär. Jag hoppas ni ser ändå.
 
 
Tölten gick riktigt bra idag tycker jag, runt 0:45 har ni det bästa klippet där han sänker sig väldigt fint några steg. Det var inte allt för mycket kastande med huvudet eller stjärnkikare men heller inte en lägre form hela tiden, men det anser jag som framsteg. Det går åt rätt håll i alla fall. Höger varv är helt klart bäst i alla gånarterna. Han vill inte riktigt släppa efter och böja sig inåt i vänster varv.
 
Traven är inte våran bästa men helt klart okej, formen är lite flaxig bitvis men han trampar på bra ändå. Galoppen var mest bus, inte så stora krav där mer än att det skulle vara galopp. Dessutom har vi inte galopperat något på väldigt länge så den har heller inte tränats. Den sista "galoppfattningen" i sista klippet vet jag inte riktigt vad vi fick till först, slängtrava ála superspeed kanske? Men jag är riktigt nöjd med Guffi och hur det ser ut på film efter lite vila.
 
Efteråt pyntade vi med granris i stallet och drack varm oboy innan vi gick in åt och korv. De har också börjat bygga på en låda som ska hålla vattnet från att frysa ute i hagen, resultatet återstår att se. En riktigt mysig dag helt enkelt!
 

Kommentarer
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

sv; Haha, så ful på första bilden ;) Men är mest sättet hennes som är fult, inte hon liksom, det där med att stanna å vända å hålla på ;)

Tänk dig capriole bara att inte lika högt och inte med sparken bakåt ;) Hon brukar mestadels springa på bakbenen, första gången hon hoppade med mig (tror jag, minns inte iaf) men tydligen gjorde hon det väldigt mkt och högt som unghäst

Haha, började bara blöda näsblod mitt under turen ;)

2012-12-08 @ 22:29:23 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0