Söndag

Idag fick jag låna bilen och begav mig till stallet på eftermiddagen. Kom dit och det var helt tyst fast det var kurs för Pia Paulsen idag. De hade lunch. Jag hade tänkt rida i paddocken, men där stod Krafla så då tänkte jag istället rida i gången längs med hagarna. Tillslut blev det en hel uteritt, den vanliga slingan. Ibland blev det lite bakvänd ordning. Började med att skritta på långa tyglar längs hagarna och ån tills vi kom ut på grusvägen. Då tog vi tölt en lång bit och den flöt på riktigt bra fast jag fick jobba på. Fokuserade mycket på mig själv och vad jag gjorde och när jag gjorde rätt så gjorde så klart Guffi det med. Tog även trav en bit och gick över i galopp, och vilken fart han hade idag! Galopp hela vägen fram till asfalten där vi fortsatte en bit i trav. Eftersom han längs sträckan när man går på asfalten innan man kommer tillbaka blir lite stressad och stel så började jag igenom honom ganska ordentligt så han skulle tänka på annat än läskiga saker. I korsningen gick det dock inte att distrahera honom, men det hela gick bra ändå. Det blev en trevlig tur, var kallare ute än jag trodde men solen sken och snön ligger vit, så jag ska inte klaga.

Sedan tittade jag på kursen, de sysslade med några väldigt underliga övningar först tyckte jag. Men när jag förstod vad det skulle ge så var det ganska självklart. Något jag nog ska prova själv med Guffi, men jag får hålla mig i ridhuset. Man ska nämligen ha armarna rakt ut, eller upp så hästen ska söka sig själv till bettet. Och det lär ju se en aning knäppt ut för någon utomstående, så jag behöver ju inte ge utomstående mer fördommar mot islandshästvärlden.

Pratade också med en kvinna som behöver nya sadel. Jag har varit i kontakt med Karin Åberg som jag köpt min nuvarande sadel av, som jag tror inte passar längre. Så ju fler vi är desstu fortare kommer hon. Så jag hoppas det blir snart. Detta är en av anledningarna till att jag inte ridit så mycket det senaste. Om sadeln inte passar vill jag inte orsaka någon och tar det därför lugnt med ridandet.

Kommentarer
Postat av: Linda

Sv: Tömmarna är inte så fasligt tjocka faktiskt, vet inte riktigt på mm men ju längre dom blev desto tyngre såklart, någon har tipsat om hööks tömmar som är rep längst fram och sedan vävband resten. Kanske är något..?



2012-01-29 @ 17:59:24 / URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Tess -Kervefors Foto & Media

SV: Det var faktiskt ett himla bra sätt att se det på. :) Måste jag lägga in i hjärnarkivet! :) Tänker du jobba heltid med ditt företag?

2012-01-29 @ 23:49:34 / URL: http://kervefors.se/blogg
Postat av: Svea-Karin

nog blir det bedömning på strömsholm alltid, frågan är bara när?

2012-01-30 @ 00:46:35 / URL: http://karinmattson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Äsch då, så sadeln passar inte? Vad är det för sadel du har nu?



SV: Jag gillade också förra Hööks-kollektionen bättre, massvis med brunt, grått och plommon, helt i min smak ;)

2012-01-30 @ 16:25:47 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

SV: Ja, du har helt rätt, jag måste försöka blicka framåt lite, även om det är jobbigt nu. Jag hoppas att försäljningen går snabbt och bra så jag kan pusta ut och så klart veta att hon har det bra också.

2012-01-30 @ 19:52:02 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

SV (igen): Nordica säger du? Jag tror aldrig jag stött på någon sådan, de är inte speciellt vanliga på begagnadmarknaden eller? Hoppas det räcker med att stoppa om den, det är ju verkligen trist när man trivs med en sadel som hästen inte trivs med, sas.

2012-01-30 @ 19:53:52 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0