Hackamoret

Igår regnade det hela dagen så jag och Frida väntade ut regnet och åkte ut på kvällen. Men det var riktigt ruskväder, kändes verkligen som oktober, så vi höll oss i stallet. Först var vi tvungna att sy en stund. Båda två hade kliat små hål i sina huvor och jag ville byta täcke på Guffi eftersom han var så blöt, men var tvungen att laga ett band först. Sedan blev den insmörjning för fulla muggar och jag provade hackamoret som kommit med posten. Riktigt fint är det men vi är lite osäkra om det verkligen passar. Så nu ska ni få säga vad ni tycker. Det är två bilder, den första har han sitt egna ackstycke och den andra ett av Serstöks som inte används för det inte passat henne.
 
Vad säger ni?
 
Bild 1 med sitt egna nackstycke
 
Bild 2 med Serstöks
 
Ikväll var jag bara ut och lämnade en tratt jag köpt så jag kan hälla bio-skin från dunken till småflaskorna och tittade till honom. Smörjde med tjärsalva med gummihandske på för att slippa lukta tjära och massor med flugspray så nu överlever han natten. Han hade krypit ur ena bensnöret, eller så glömde jag spänna fast det runt benet igår...

Kommentarer
Postat av: Julia

Bild 2 :)

2012-06-27 @ 11:26:44 / URL: http://spjulia.blogg.se
Postat av: Jenny

Det är väl snyggare utan käkrem, men spontant kan jag tänka att det kanske blir mer stabilt med...
Jag måste också komma ihåg att fixa handskar som jag kan ha när jag smörjer, det är ju hopplöst att få bort tjärlukten när den sätter sig under naglarna :S

2012-06-27 @ 17:53:56 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Jag tycker det sitter ok, det går ju att sätta det liiite längre upp, men som sagt jag satte ju mitt alldeles för långt ner från början men då hade jag inget annat träns för tillfället så det gick inte att höja, men man ska nog vara noga med att inte sätta det för långt ner så det hamnar på den smalare delen av skelettet, men kika på denna bild:

http://www.google.se/imgres?q=h%C3%A4stens+skelett+nosgrimma&um=1&hl=sv&biw=1366&bih=651&tbm=isch&tbnid=CoaDAWFP7icH7M:&imgrefurl=http://brahastfakta.blogg.se/2011/july/&docid=ih43ic-cvxXMHM&imgurl=http://www.prlog.org/10685350-rambo-micklem-multibridle.jpg&w=400&h=286&ei=mGXrT8qbJs7ktQarvPyTBg&zoom=1&iact=hc&vpx=652&vpy=346&dur=466&hovh=190&hovw=266&tx=167&ty=167&sig=103547003147792131132&page=3&tbnh=127&tbnw=178&start=50&ndsp=30&ved=1t:429,r:11,s:50,i:262

Där ser du hur skelettet ser ut och var det tunnaste delen är, där har de satt en nosgrimma perfekt. Sitter det långt ner är det större skaderisk. :)

2012-06-27 @ 22:00:56 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Carro

Jag tycket (utifrån vad jag kan se på bilderna) att hackamoret sitter för tajt, remmen som ligger i "kindkedjegropen" ska hänga löst när de är i viloläge, jag tycker de ser ut att sitta åt på bilderna (kan vara synvilla, men ändå).
Annars ser det bra ut, jag hade dock valt att ha det något längre ner, inte mycket, vi talar om 1cm typ. Men det enbart för att det inte ska bli den skarpa vinkeln på kedjan.

Det är så jag alltid har haft mitt hackamore på min pålle, och det är så han trivs med det. Är väl individuellt som med allt annat.

Sen gör jag samma sak med handskar vid smörjning, man luktar ju grymt äckligt om händerna när man smörjt med allt man ska smörja sin eksemhäst med. :P Sommarens räddning är gummihandskar! :D

2012-06-28 @ 21:40:05 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Linda

Ja sätter du den längre ner så kommer den på det tunnare benområdet. Förstår inte varför man tycker du skall göra det? Det är dessutom flera som sätter sin engelska nogrimma med aachenrem alldeles för lång ner, nästan på nosen vilket ökar skaderisken och då har man missuppgfattat nosgrimmans syfte.

Nej jag tycker den sitter bra, dock får du se till att skänklarna inte kommer på kindbenet, det är det som kan vara lite tokigt med hackamore.

2012-06-29 @ 13:56:34 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Carro

Sv: Jo de finns väl liksom här som med andra saker flera sätt att se och flera sätt att utöva.
Allt beror väl helt på hur känslig hästen är i fråga också.
Jag kan ju säga att de krävs MYCKET styrka hos människan för att lyckas med att bryta "nosryggen" hos en häst, även om man sätter hackamoret långt ner. Benet är starkare än vad vi tror. Dock ska de inte såklart sitta för långt ner, för andningens skull!

Pröva dig fram skulle jag säga, prova där du har det nu, känner du att han funkar bra där, behåll det så då. Ju högre upp du sätter hacket ju känsligare bör hästen vara. SAMT att skänklarna kan börja skava mot kindbenen, som de ser ut bör du inte sätta ditt hackamore högre upp just av den anledningen.

Och ja, jag har använt gummihandskar i flera år nu, de är helt otroligt användbara! :D

Och ursäkta långt svar, men ja :) De blir lätt så ^^

2012-06-29 @ 16:05:52 / URL: http://whyevenbother.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0