Trasigt täcke och gåträning

Idag när vi kom ut var Guffis täcke trasigt. Rumplappen och ena bensnöret hade han spridit ut i hagen på sina bäst gömställen och resten satt på sne. Tur jag tog med det nya igår... Tillslut hittade vi nog alla delar, tur man har 3 personer som hjälper till att leta.

Idag tog vi och tränade som equiterapeuten tyckte jag skulle göra. Serstök och Frida gick ut först och började tömköra så Guffi blev lite stressad av att hon försvann. När jag skulle lägga på sadeln så blev han riktigt orolig och ville inte stå still. Väntade ut honom en stund och sedan var det lugnt. Men det blir definitivt ingen ridning innan den är omstoppad. Gick ut och började gå med honom vid sadeln. Böjde och stälde och gjorde volter. Försökte hålla mig väldigt nära, som skänklarna, men magen liksom puttade bort mig så det var inte det lättaste. Bytte sedan sida och där var det mycket svårare innan jag fick till det hela. Då gick det bra även där. Hade morötter fulla fickorna. Provade först att sätta foten i stigbygeln på höger sida och det gick ganska bra så han fick en morot, avslappnad var han med irriterad på alla knott. På vänster sida gick det dock inte alls bra, han ville verkligen inte stå stilla och flyttade sig så fort jag höjde foten. Han stod heller inte stilla även om jag inte gjorde något så knotten var nog orsaken till det hela. Men jag kunde hänga i sadeln och med händerna i stigbyglarna, röra och småputta med dom osv utan reaktion, men just när jag försökte sätta foten i stigbygeln blir det jobbigt.

Just nu känns det hela ganska jobbigt, men jag vill inte ge upp. Sadeln ska jag försöka lämna in imorgon eller på onsdag så det blir gjort, för nu tycker han det är obehaglig att jag lägger på den. Iallafall de gångerna Serstök inte står i stallet med honom. Annars går det ju bra och han har inte ont i ryggen heller. Vet inte riktigt vad jag ska göra, får väl fortsätta så här helt enkelt. Tålamod...

Eksemen har dessutom brytit ut ordentligt i svansen, senast i fredags var det ingenting alls där, men i dag var han hård och skorvig. Typiskt. Manen ser bättre ut, den är bara torr, även om jag verkligen dränkt in den de senaste gångerna. Såren i ansiktet och skapet såg iallafall bättre ut idag så det fick bli helosan igen.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Usch!!! Exem är så hemskt :( Men vad fin header bild du har!



/Sofie

2012-06-12 @ 04:58:25 / URL: http://toltaren.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det blir nog bra när sadeln är omstoppad ska du se. Nu kopplar han säkert ihop foten i stigbygeln med obehaget han kände förut, men det ger väl med sig sedan när han upptäcker hur bekväm sadeln blivit :)



Tråkigt med eksemet som brutit ut, måtte han nu hålla täcket helt!



SV: Precis min åsikt, varför har inte alla bilar dragkrok? :p



För mig var det så behändigt med att de körde hela vägen till stallet så jag är nöjd med det, så farligt dyrt är det ju inte ändå tycker jag, med tanke på att det är en väldig bit :o

2012-06-12 @ 23:31:05 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Sv: Nja den verkar nog rätt stendöd faktiskt:P Funderar på sån där fredskalla och kanske någon lyckliga lotta.

2012-06-13 @ 21:49:41 / URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Clara

jobbigt med exem :/ hur gör du när du behandlar den? Om du vill ha lite tips och idéer tycker jag du ska prata med paulina på fotopaulina.blogg.se, hon har stenkolla på Sagas exem och smetar in henne med alla möjliga krämer som faktiskt verkar funka :)

2012-06-13 @ 23:28:04 / URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Linda

Tänkte på ovanstående kommentar ang tips om eksemen.



Jag är ju rätt säker på att du har ganska så mycket koll på eksem, saken är den att bor man i skåne har man nog inte lika mycket besvär med eksem som vi har i norrland, vi har blötare och fuktigare marker med skog vilket resultetar mycket knott. Det är säkerligen lättsammare att sköta om eksemhästar söderut, de har lite bättre förutsättningar.



Ett tips jag kan ge som jag är säker på att du nog redan gör är att tvätta hästen så fort den är svettig, det gör jag jämt med Fifa efter varje ridtur, knotten söker sig till svett.



Svala som står hos oss har också fått det besvärligare med eksemen och då har hon täcke på sig jämt, samt duschas med probschampo o probolja och myggspray.

2012-06-14 @ 16:38:45 / URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0