Till slut kom jag upp

Idag ville jag vara själv i stallet när jag skulle prova att komma upp på Uffepuffen igen. Ville inte känna någon stress alls för då blir det bara svårare. Guffi följde gärna med in från hagen så det var ett gott tecken. Klämde på ryggen och han reagerade inte mer än längst ner på manen. När jag la på sadeln var det samma sak, bara när jag kom åt manen. Kände efter och det var lite knölar och grejs från eksemen så det kan vara det som gör ont.

Började först med att longera honom lite utanför stallet så han skulle slappna av lite mer och sedan stod jag bara vid honom en lång stund. La sedan tryck i sadeln, guppade och rörde på den. Vissa gånger gick det jättebra och andra gånger spände han sig. Satte foten i stigbygeln och stod så en stund. Tillslut kom jag upp och Guffi gick iväg på en gång och det fick han göra idag. Tänkte först hoppa av på en gång eftersom det krävdes en del av oss idag, men han var så pigg så vi red ut i skogen. Han var spänd först men slappnade av mer och mer efter varje steg. När vi gått en bit stannade han för att kissa, så det kan ju varit det som gjort det lite jobbigt också. Lufsade runt i skogen en stund och på ett ställe där det är ganska torrt och bra drev jag på lite. Han tog några galoppsteg men saktade sedan av till trav. När vi kom ut ur skogen red vi ner på åkern och travade och galopperade, bara krav på att det inte skulle gå för fort, annars fick han busa på som han ville. Fast busa är ju inte hans grej direkt. Lät han också rulla uppför kullen tillbaka sedan.

Han ville inte gå in i stallet först men jag lyckades övertala honom ganska snabbt. Mat fick han och sedan började jag undersöka lite mer där i manen. Tog fram bio-skinet för att smörja in. Han var riktigt um, han blev riktigt orolig och man såg på han att han knappt visste var han skulle ta vägen när jag höll på där. Det gjorde nog lite ont men smörjde inte så ordentligt det gick. Hoppas det blir bättre snart och att eksemtäcket inte skaver. Fortsatte med hela manen sen och han stod helt stilla! Sedan fick han gå ut med Serstök i björkhagen och äta gröngräs. De slutade äta höet i går, så nu får det ta och torka så vi kan släppa ut dom.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Aj då, låter ju som att det kan vara något eksemrelaterat. Är det precis där sömmen för halsdelen går som han ömmar? Hoppas det ger med sig.

2012-05-16 @ 19:08:11 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Har han redan börjat få eksem? Glaesir som har eksem har faktiskt inte fått något än men det är väl bara en tidsfråga för han har börjar klia sig:(

2012-05-22 @ 19:39:53 / URL: http://svippostina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0