Växa upp i liten flock mot stor flock

Igår kväll i stallet började vi prata om det här med unghästar och föls uppväxt. Serstök har ett ettårigt hingstföl som just nu är på hingstbete med 12 stycken andra tror jag. Tidigare har han gått med Serstök och två andra hästar och även själv med morsan några månader. Det vi nu började prata om var ju det här med att de vill ta hem honom i höst och hur det påverkar honom. De kommer då bara vara tre stycken, Guffi är äldre och klok men leker gärna ändå med de yngre. Men Vindur hade tydligen väldigt tråkigt de där månaderna han bara gick med Serstök. Att betala 1000kr i månaden för en häst som bara lullar i en hage i 3 år är inget de tycker är värt egentligen, när han har den möljigheten hemma mycket billigare, fast utan massor med kompisar.

Hur tänker ni om det här? Hur hade ni gjort? Blir det häst av dom iallafall? Hur gör alla som får föl och inte har 17 hästar?

Fina lilla Óskadis efter Omi från Stav

Jag tror det blir häst av dom iallafall. Han kommer ju fortfarande ha två äldre hästar som kan uppfostra honom och leka, fast kanske inte så mycket som med jämnåriga. Det finns ju många hästar här i världen som går själva i sin hage, och de går ju fortfarande att hantera, så med två kompisar borde det ju egentligen inte vara något problem.

Jag har bara sett föl växa upp till unghästar och vuxna ridhästar som gått i en stor flock, så någon egen erfarenhet har jag inte och inte mina stallvänner heller av just detta. Fast vad vet jag, många av de hästar man hanterat genom året kan ju ha vuxit upp i liten flock också, iallafall de som är födda i Sverige. Med de islandsfödda känns det ju som en liten chans.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Det allra bästa är ju att de får växa upp i stor flock för att lära sig alla regler och att respektera andra. Samt självklart att de kan leka hur mycket som helst, Guffi kommer nog inte vilja vara lekfarbor hela tiden.

Sen tror jag även att de får mer respekt om de växer upp i stor flock, de blir inte lika kärvänliga och människorberoende eller hur jag ska förklara. En del hästar som växer upp i liten flock och gullas med för mycket tappar respekten, kan köra över en sen och rent av bli farliga.

Har man dock ingen möjlighet att gå i storflock så blir det ju så klart häst ändå av fölet, det beror ju på hur man själv uppfostrar det också.

2012-05-09 @ 14:40:38 / URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Det var ju en riktigt bra idé! Jag har funderat på karta att man kunde rita vägen med att sätta dit båtar som de själva kan dra längs vägen är ju ännu bättre :D

2012-05-09 @ 17:00:03 / URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag funderade på att skicka iväg Aragon på hingsbete, men ångrade mig. Nu går han med 3 andra hästar i en storhage. Glói älskar att leka trotts sina 20 år och sen har han ju en jämnårig kompis som är halvblod och de busar. Dock är inte Aragon så hemskt mycket för att busa som halvblodet, han gillar att ligga och sola istället =) Men jag försöker att bara hantera honom i det normala. Leda honom lite då och då, borsta honom och kolla igenom. Lek i paddocken kanske nån gång i månaden. Hanterar honom gör jag verkligen inte dagligen. Låter Glói sköta uppfostran. Jag har gett alla stränga order om att inte mata Aragon i hagen, helst inte bry sig om honom alls... hoppas att det ska bli bra =)

2012-05-09 @ 20:39:05 / URL: http://saintinhell.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tycker inte man ska hålla en unghäst ensam med bara vuxna hästar, jag har sett resultatet av det och tycker inte det var tillfredställande. Unghästen i fråga var loj och uttråkad, även om de vuxna hästarna lekte lite med den i den mån de orkade eller hade lust. Risken med att ha en unghäst bland vuxna hästar är också att den kan få lite för mycket mänsklig kontakt i sina uppväxtår och sådana individer tycker jag själv brukar bli rätt buffliga när man väl rider in dem.



Även om vuxna hästar kan tycka om att leka är det ingenting mot vad unghästar vill göra, i synnerhet hingstar/valacker. Så personligen hade jag inte gjort så, men det är ju upp till var och en.



SV: Jag är väldigt orolig, men tänker avvakta månaden ut och har det inte hänt något innan dess så tar jag ut veterinären då. Rósa mår ju bra i nuläget så henne går det ingen nöd på tror jag.

2012-05-10 @ 21:00:31 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Clara

Vi har precis fått iväg två ungston på 2 år till ett stort ungsto bete, trots att vi ändå har runt 15 hästar här. Anledningen är ju just att de ska få lära sig hur en flock fungerar på "riktigt", och att man inte ska gå och gömma sig bakom mamma eller nån snäll farbror så fort något händer. Så nu är det borta över sommaren och får lära sig att hantera nya hästar, får miljöombyte, blir fostrade, ja jag ser bara positivt med att skicka iväg unghästarna :) (Priset kan ju dock vara lite negativt haha)

2012-05-14 @ 16:29:17 / URL: http://tvistirni.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0