Ridlektion 24 november

Vi hade våran tredje lektion för Frida igår förmiddag och det blir mycket text och bilder nu, men jag hoppas ni orkar ta er igenom det. När vi gjorde oss iordning var Guffi väldigt stressad och bajsade fyra gånger...kändes ju väldigt roligt kan jag säga. Men ändå bra att hans problem kom fram just en dag när vi skule rida lektion så vi kunde få hjälp när det väl händer. Men tji fick jag, så fort vi kom ut ur stallet och började gå mot paddocken sken Guffi upp, blev pigg och glad och tog sig en powerwalk. Jisses, jag var helt andfådd när vi kom fram, men han var iallafall inte stressad längre.
 
Gjorde mina vanliga rutiner innan jag hoppade upp, gick några varv med honom och kollade av och hoppade sedan upp utan problem. Frida såg på en gång att han var mycket lugnare och tillfreds än tidigare, så framsteg gör vi. Vi fick göra samma övningar som sist och fortsatte därifrån. Skritta på en volt och ställa inåt och utåt, hålla koll på bogen och yttertygeln, flytta lite och mjuka upp hästen. Få honom att böja sig genom bålen och där såg hon stora framsteg, han såg inte alls lika stel ut längre.
 
 
Fortsatte med samma övning i traven och där krullar han gärna ihop sig för att slippa arbete men fick igenom det tillslut med mer drivning för att få ihop honom. Han jobbade mer uppåt istället för bara framåt när jag drev på tillslut.
 
 
 Sedan övergick vi till tölten som gick så himla bra. Gjorde samma som förut på volten och smög upp i skrölt, väldigt långsamt. Böjde, böjde, böjde, ja det tar ett tag innan han lossnar och flytta lite och tjoff så åker huvudet ner! Tidigare har det bara gått 1-2 steg i taget väldigt sällan men nu kändes det som att han förstod och jag var med på hur jag skulle göra och det bara fungerade. Han sänker inte huvudet hela tiden, men det blir bättre och bättre för varje gång och längre stunder varje gång, så det är verkligen ett framsteg för oss även om det kanske inte ser ut som så på bilderna för er. De två första är för att visa hur det normalt ser ut för oss i tölten, mer eller mindre, och sedan kommer godbitarna.
 
 
 Är verkligen nöjd med våran prestation igår, allt fungerade och gav resultat. Nu är det bara att träna vidare på detta. Efter 3 års slit med tölten börjar nu äntligen formen komma och ryggen att komma upp så han kan arbeta korrekt! Avslutar med en liten rolig bild på oss fyra.

Kommentarer
Postat av: Linda

Gud vad kul att få se lite ridbilder på er, sånt gillar jag hihi ^^

Härligt att det kändes bra, visst är det underbart roligt att träna för någon, min drog hehe.

Sv: Tack söta du :) Hih ja kissemissen ja, hur länge har du haft henne nu?

2012-11-25 @ 19:34:21 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Linda

Sv: Jag tycker det är jättebra att han har börjat komma ner i formen nu så att han kan ärligt börja jobba med ryggen och bakdelen!!

Åh är hon så stor, suck jag brukar drömma om kattungarna ibland, knäppjöken här men jag saknar dom, speciellt den långhåriga, ångrar som fan att jag sålde henne :/

Gud vad skönt att hon börjat blivit mer social :)

2012-11-25 @ 20:34:26 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Alexandra

Kul att det gick bra!! :D
Ser ju jätte fint ut!!

2012-11-25 @ 20:39:36 / URL: http://alexaka.blogg.se
Postat av: Carro

Det är så underbart när hästarna förstår vad man vill i skrölten! :D Minns att Bingó var så jävla förbannad under våran första skröltlektion. Sen provade jag själv 2dagar senare och han hade fått smälta allt och efter det har han hela tiden gått i form i tölten :) Lättlärd är han, men han måste få tänka.

Kelda däremot försöker smita lite hela tiden ist haha, verkligen ett sto "men IDAG måste jag väl inte gå i form?!?" medans Bingó är en klassisk valack å typ "Ah okej, tölt, de gör vi i form, för så gick de till sist" :D haha

2012-11-27 @ 00:55:18 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Åh, vad härligt att bitarna börjar falla på plats! Ser ut som att ni fått en bra början på det nu :D

2012-11-28 @ 00:46:36 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

sv; Ja, precis, och det är ju vägen som räknas :) Är inte direkt en rak, guldkantad väg kan man ju också säga, haha. Lukka har precis börjat fatta vad jag menar också :) Och bara jag får koll på den där förbannade bogen tror jag det kommer sitta. Men attan. Det är svårt.

2012-11-28 @ 18:12:59 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0