Min duktiga häst!

Allt gick bra med Müsli igår och hon piggnade till rätt så snabbt på kvällen. Idag verkar hon lite trött, men hon är nog snart sig själv igen. Är ju jobbigt att vara bland massa folk en hel dag när man är ovan och rädd.
 
Idag kunde vi åka ut till stallet när det var ljust eftersom jag var ledig och de andra slutade tidigt. Kände att Guffi var lite stressad och spänd idag men tänkte ändå försöka rida. Frida skulle inviga den nya sadel och dessutom hoppa upp utan hjälp vilket gick galant. Serstök stod stilla snällt. Den gamla sadeln gled så någon behövde hålla emot när hon hoppade upp, men nu ligger den där den ska.
 
Guffi tittade på massa saker runt omkring och verkade ha en del energi. Efter att vi gått runt några varv satte jag foten i stigbygeln och hängde en stund över honom innan jag kunde sätta mig upp. Frida sa att han inte ens rörde på ett öra under tiden! Äntligen känns det som vi är på gång igen! Duktiga duktiga häst! Sedan när jag satt på var det lugnt i början och ingen stress alls. Skrittade lite på plan och ställde, böjde och lite förflyttningar blev det. Vi lyckades med flera framdelsvändningar bara så där! Jag har aldrig riktigt fått till dom men nu flyttade Guffi framdelen istället för bakdelen, så nu kom jag på hur vi ska göra.
 
Efter en stund tog vi en sväng i den torra skogen. På vägen mot åkern blev Guffi rädd för något och hoppade två steg framåt och Serstök sprang ut i björkskogen, sedan var allt lugnt. Vette tusan vad han såg eller hörde. I skogen gick det bra, tills vi skulle ut igen. Då blev båda hästarna helt plötsligt stressade, men de lugnade ner sig när vi kommit ut och jag kunde verkligen jobba ihop Guffi i skritten.
 
Vi tog några varv på plan i tölt och trav sedan, men eftersom det är så blött där och en del gräs fick det räcka så. När man går där själv halkar man runt i leran och gräset en del så tog det lugnt. Tölten var även i dag väldigt lätt, vilket gör det lättare att kunna jobba med honom i den. Tidigare fick man lägga all fokus på att få till tölten men nu har vi äntligen kommit några steg till på vägen. I traven fick han mest bara springa av sig i sitt tempo utan några krav. Vi skrittade av för hand, min fötter hade knappt någon känsel så jag behövde gå igång dom.
 
Lite fika med bullar och festis tog vi sedan inne i det varma huset. Det här var en väldigt bra dag. Är så glad över att han skötte sig så bra trots att han blev lite stressad i ridningen. Det kan vi hantera, bara han är lugn när jag sitter upp så är han bäst!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0