Markarbete

Nu är jag riktigt trött. Blev väckt väldigt abrupt imorse av chefen som ringde och sa att jag måste jobba, så det var bara att kliva upp och avboka klipptiden jag hade idag. Den är flyttat till på måndag, men lite tråkigt när jag faktiskt hade bokat en. Är snart ett år sedan sist. Jag fick förresten en blomma av chefen idag när hon kom vid stängning. Bara för att jag ställde upp i måndags och åkte och öppnade fast jag mådde pytan. Snäll chef jag har!
 
Blev hämtade och vi åkte ut till stallet. Hästarna kom till ingången och ville gärna gå in, Guffi kunde nästan ha sprungit om han fick. Sedan gav vi oss ut på huv- och grimjakt. Guffi hade tappat två huvor och Serstök en grimma, men vi hittade bara huvorna. Grimman är spårlöst försvunnen. Jag hittade också ett träd som antagligen termiter ätit på så det när som helst skulle kunna välta, så det måste sågas ner någon dag. Tur jag såg det iallafall innan det händer en olycka. Sedan gjorde vi iordning hästarna för lite motionering. Guffi stod bara och kliade sig, i pannan med bakbenet lyckades han till och med med. Det blev iallafall bättre när vi kom ut. Hade bestämt mig för att träna från marken, gå brevid med sadel och allt på. Kände jag för att hoppa upp så var jag redo för det, men inget måste.
 
Han gick riktigt fint, koncentrerade oss mycket på lösgörande och böjde mycket. Volter, kringelikrok osv. Han går nästan direkt i form, men jag tycker han krullar ihop sig lite för mycket ändå, det måste vi få bort. Frågade Frida vilken form han brukar ha när vi är ute, jag tycker han känns så lång då när han bara får gå på. Men hon tyckte att det var likt den han hade nu när vi jobbade ordentligt med inte hade några krav på formen. Alltså tror jag han har fått en fin grundform nu som han orkar hålla själv utan att jag ska jobba dit honom, det är ju riktigt roligt. Allt slit har gett lite resultat iallafall. Satte även foten i stigbyglarna några gånger och han är helt lugn nu, förutom att han inte ville stå stilla idag, men det var en del knott.
 
Tog sedan tyglarna över huvudet och travade runt med honom, höll tyglarna i båda händerna i vänster varv och försökte ha lite mer kontroll och det gick faktiskt. Han sänkte sig och sprang på riktigt fint. I höger varv gick det dock inte, han är inte så van vid att jag springer brevid på den sidan än, så han blev lite stressad bitvis men skötte sig riktigt fint. Bara att vi faktiskt kan springa så där tillsammans är något vi inte kunde för ett år sedan, han har verkligen växt psykiskt. Han var riktigt duktig idag, så vi slutade där och vi skrittade av på vägen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0