Sötmalmsbettet

Som jag skrev för ett tag sedan blev det flera vassa flisor på sötmalmsbettet jag köpte efter bara två gånger i Guffis mun. I torsdags var jag in på Hööks och pratade med den enda personal som fanns där. Det första hon säger är "Vi brukar inte rekommendera det här bettet till hästar som tuggar." Nähä, och bara därför så tuggar mina häst på bettet? Det gör han inte kan jag ju säga. Och även om han gjorde det kan man ju tycka att ett bett ändå ska hålla i mer än 2 gånger innan det blir vassa kanter. För även om en häst som inte brukar tugga kan det faktiskt hända att den biter tag någon gång ibland och då ska ju inte bettet bli trasigt på en gång. Hon kunde iallafall inte göra något utan hennes chef behövde vara där, så jag får gå tillbaka en annan dag. Jag blev så där lagom irriterad.
 
Bettet är ett sånt med koppar i mitten och jag vill inte ha ett nytt sånt. Pengarna tillbaka eller tillgodokvitto är vad jag går med på, annars får det vara.

Kommentarer
Postat av: Clara

Sv: Jag har några olika favoriter som jag gjort sen jag var liten:

Äpple + fyllning:
1 helt äpple, skär av toppen så du får ett lock, gröp ut äpplet så den blir ltie ihålig, blanda det du gröpt ur äpplet med till exempel melass eller sirap + havregryn, eller något annat din häst tycker om. sätt på locket och klart, kul att göra som "födelsedagstårta" till hästen haha!

Annars är en favorit:
Blanda lika delar sirap(eller melass, havregryn och grovt mjöl. Häll i rivet äpple eller morot. Blanda tills det blir klibbigt. Klicka ut på bakplåtspapper o valfri form (kan använda pepparkaksformar om man vill)och grädda i ugn 180 grader tills de är helt genomtorra och kan knäckas. Tar ungefär en kvart i ugnen :)

2012-09-04 @ 21:11:15 / URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Mikaela

Meh klart du ska ha pengarna tillbaka!

Sv: Jag ska lätta lite ibland för att visa honom att jag menar trav och jag vill ju då försöka rida lätt men då blir han irriterad:(

Vi har haft vår Ovalbana där hela tiden och så har vi haft en stor grusplan som vi värmt upp på. Där uppe har körföreningen hållt till också. Nu så rustade vi upp den, byggde en passbana (inte helt klar) och paddock som man även ska kunna köra i så den blir gigantisk (också inte helt klar). Sen har vi byggt massa uteboxar att använda vid tävling eller när man är där och tränar. Så vi har en väldigt fin anläggning nu för alla tre föreningar att nyttja vid tävlingar/träningar.

2012-09-04 @ 22:13:05 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Fia

Åh, sånt där är så irriterande! Jag har ett sånt bett, har hållit bra. Däremot råka jag glömma det på trappan några dagar och det regnade, så nu är det inte direkt användbart kan jag säga.. rostade direkt. Jag gissar iaf på det är samma, sötmalm med koppar i mitten?

sv; Jag har ingen aning, tror dock inte det har något alls med att göra om hästen har det bra eller inte. Råkar väl bara vara att den har fläckig hud, och då olika nyanser på stråna? Att pigmenten ligger till så, eller vad man nu ska kalla det. Lukka var iaf prickig när pälsen började växa ut igen efter en rakning, eeh.. mkt vackert ;)

2012-09-05 @ 16:27:48 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Mikaela

Sv: Ja herregud vad man driver och driver. Helt slut efter ridpassen;)
Ja det har vekligen blivit sjukt fint, var där och tränade igår:)

2012-09-05 @ 16:36:39 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Mikxki

Jag har varit med om det rätt ofta på Hööks. Att grejerna går sönder efter en eller två gånger men de kan inte göra något om inte chefen är där. Man frågar när han/hon är där och får en tid... när man väl kommer dit så är det inget de kan göra i alla fall. Jag handlar knappt på Hööks längre pga för många dåliga erfarenheter

2012-09-05 @ 16:54:19 / URL: http://mikxki.blogg.se
Postat av: Vinetta

Bett med koppar brukar ju också bli statiskt och ge små stötar i munnen. :(

2012-09-05 @ 21:26:56 / URL: http://hofrungur.blogg.se
Postat av: Fia

alltså wow... jag läste ju texten, men glömde tydligen bort allt när jag skulle kommentera x')

Men är lite typiskt hööks faktiskt, tycker jag..

2012-09-06 @ 14:18:59 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia

Menade bara att när jag frågade om det var ditt med datt, när det eg. stod helt klart i texten, haha ;)

2012-09-08 @ 18:05:10 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0