Film från idag!

Min mamma har varit här och hälsat på i helgen. Igår var vi på trädgårdmässan i Stockholm och idag en tur till Guffi. Jag passade på och rida och satte mobilen i handen på henne så hon kunde filma. Hon missade några bitar av tölten, men det blev iallafall några vändor. Så här ser det ut en normal dag för oss, inga underverk, tänk på det. Dessutom är han rätt skitig, jag skyller på årstiden och att det spöregnade hela dagen igår. Red rätt kravlöst, tänkte mest på att hålla det tempot jag vill men annars var det inget tragglande med formen. Mest för att jag vill se var han väljer att hålla huvudet nu, och jag tror nog det sänkts lite iallafall. Han var kanske lite högre än vad han varit den senaste tiden, men framsteg tycker jag nog jag kan se. Traven blev väl lite springig och flaxig i formen, men jag fokuserade inte så mycket på den. På slutet tog vi lite busgalopp ute på åkern så han fick springa av sig. Galoppfattning från skritt, sitter som ett smäck! Och roligt hade vi. Mamma som varit med oss från början tyckte iallafall det var stor skillnad.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh det hackar så på den här datorn så det är så svårt att kommentera, men tänk om du kunde få ner formen på honom då hade det ju verkligen varit kanon :D!!

Svar: Vad synd, men du kanske såg något ändå :) Ja, jag tänkte idag att jag ville se var han själv vill ha huvudet, om det läget har blivit bättre och det tycker jag nog, så därför försökte jag inte få honom att sänka sig idag :) Men det kommer vissa stunder när vi försöker och det blir bättre, men det är långt ifrån lång låg, eller bara som Fifa :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-14 @ 20:37:58 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Linda

Okej I see :) Ja lång och låg tölt är kanonbra, ska ta och fota eller filma det någon gång. Fifan kan jobba i en högre form i kort och mellantempo men i högre tempo orkar hon inte jobba i hög form, då blir det.. mellanform hehe

Svar: Tänk om man kuned få till den! Vi har väl lyckats med något steg nån gång i låg form, men inte lång. Och den låg är väl typ till mellanform skulle jag kunna tänka mig :) Han har väldigt svårt för det, i alla andra gångarter fungerar det men inte i tölten, men det blir som sagt bättre iallafall :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-14 @ 20:56:58 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Mikaela

Han är så duktig Guffi:) Visst är han stabilare i formen i tölten ändå? Fast det ju inte var det ni tränade på. Tycker det är svårt det där med att få dom lägre när dom gärna väljer trav eftersom det är en hårfin gräns mellan bra tölt och trav:)
Fast i traven brukar han väl vara stabilare? Vad jag minns från någon film under vintern.

Sv: Det vill jag inte ens tänka på hur krångligt det kan va. Så glad att jag inte behöver krångla med massa avdrag hit och dit.

Svar: Tack! Han försöker ju och bråkade faktiskt inte en enda gång idag med mig så det får väl vara bra :) Ja, jag tittade på en film fårn förra året och det är mycket stabilare och mycket mindre underhals och nosen inte lika långt ut, även om jag inte la fokus på det idag så är det ju bevis på att det går framåt och att formen blivit bättre i "normalläge" eller vad man ska säga :) Ja, det blir lite jobbigare då, men han slänger sig sällan ner i trav nu vilket är skönt :) Han är inne i en dålig travperiod just nu så det brukar vara stabilare. Han väljer hellre tölt eller galopp faktiskt, tokfrans.
Nej, jag hade förträngt det lite. Fast jag tror inte det är så svårt eftersom det är så litet, behöver inte ens betala preliminärskatt för jag har inte tjänat så mycket. Skulle bara kunna ha hobbyverksamhet egentligen.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-14 @ 22:13:03 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Carro

Han ser ju stabilare och mer nöjd ut, spänner inte underhalsen så grymt eller. Framsteg helt klart! :)

Svar: Tack! Ja, det där med underhalsen såg jag när jag jämförde med en film från förra året. Han har ju alltid spänt sig och tyckt tölten varit så jobbig, men nu har han upptäckt hur roligt det är och blir glad av att tölta istället känns det som :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-14 @ 22:50:04 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Linda

Sv: Hur gör du för att få ner honom då? För jag kan tänka mig att han inte har svårt för det, bara att han inte vill :) Sedan är det ju jobbigare att jobba i en korrekt form såklart men de kan även jobba fel i en lägre huvudposition.

Om du håller hårt hårt tygeltag och bara driver och driver, och släpper inte taget förren han ger eftergift, och då menar jag ordentligt, då BÖR han ju sänka sig.

Men om du böjer honom och rundar med din inre skänkel så bör han även där söka sig ner.

:)


Svar: Nja, han har inte egentligen svårt för det, men han har alltid spänt sig så fort man tänkt tölt. Det har varit jobbigt för honom och ett stressmoment, och då går det ju inte att jobba rätt och huvudet flyger upp på honom. Det är inte förän nu vi har hittat töltglädjen, han vill tölta nu. Grejen är att håller man honom bara så blir han sur och kör upp huvudet ännu mer, och jag blir lätt hård i handen om jag inte pillar, så jag tror inte det där sättet fungerar för oss. Visst kanske han sänker sig efter att han kört upp huvudet men det känns lite bakvänt för att få fram ett bra resultat när vi kan få det på andra sätt :) När jag böjer honom eller rider på volt har han lättare för det precis som du säger, men nu blev filmen på rakt spår och jag ville se om grundformen blivit bättre och försökte därför inte få till något :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-15 @ 08:48:34 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Jenny

Det ser riktigt lugnt och harmoniskt ut, tycker också ni gjort framsteg! emellanåt har han ju en riktigt fin form i traven, ser att han är lite ryckig på samma sätt som Rósa brukar vara däremellan :p

SV: Du, jag är glad att ingen såg eländet, det måste ha sett väldigt dråpligt ut :p

Exakt så känner jag, att jag vill göra allt jag kan för att se om hon kanske ändrar sig. Just nu kan jag väl inte göra mer än att hoppas att säljaren får bukt med henne.

Svar: Tack! Han har äntligen hittat glädjen i tölten, det är roligt! Ja, även om jag är stilla med handen så rör huvudet på sig ändå...
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-15 @ 18:48:50 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Dimma har också börjat med en såndär knas period då traven är sämre! dom kanske har pratat ihop sig;)?
Men helt klart har det hänt grejer för er:D

Svar: Haha ja, det kanske dom har :) Det känns verkligen som det så det är roligt att det syns också :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-15 @ 21:49:40 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: zuzanna

Super fin blogg ! Kram :)

Svar: Tack så mycket :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-16 @ 15:33:04 / URL: http://nattstad.se/isponnyn

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0