Idag kunde vi!

Idag kunde han iallafall trava! Vi red ut på den andra åkern för att få lite variation, det är rätt mycket snö på halva den så vi fick börja med att pulsa lite. När vi sen kom ut på gräset gick Guffi jättekonstigt, stapplade fram och hade inget fäste, så jag hoppade av. I framhovarna hade han lyckats packa snön till is, så jag fick ta Fridas spö och hacka lös det. Sen gick allt mycket bättre. Hann få panik en stund, Guffi går ju aldrig så där, är han halt? Vad är fel? Är det därför han inte ville trava i fredags? Ni vet... Fick lite uppsittningsträning iallafall.
 
Sen sprang vi några varv, mest trav och i dag fungerade det. Rätt långa tyglar och snäll ridning, men bättre det någon gång ibland än att alltid bråka. Han säkte sig ner fint. Fokuserade mest på att hålla ett lagom avstånd till Serstök så det blev en del tempoväxlingar. Han springa gärna så nära han kan, men det vill jag inte. Bra gick det för det mest, när Serstök inte tvärnitade, då hann vi inte riktigt. Tog en sväng tölt också, rolligt bitvis. Tog en lång galopp också. Sen red vi tillbaka och tog en sväng på grusvägen. Jobbade honom lite mer i tölten där och han sänkte sig några steg bortåt, bra takt och tempo. TIllbaka mot stallet ville han springa fortare och rullade upp i galopp, men jag fick ner honom tillslut och då var det riktigt bra. Lite hög kanske men, MEN, i form ändå! Innan han tappade det tog jag en övergång till trav och det satt som ett smäck, inga problem och han hittade en lång låg form på en gång. Duktig kille! Han kan ju, det var nog bara en dålig dag i fredags. Det är så härligt att han blivit så lättväxlad och det är så roligt att rida när man kan byta gångart så lätt. De dagarna det fungerar alltså.
 
Bilderna är från 11 mars när Alexandra var med ut till Guffi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0