Galoppträning på åkern

Idag red jag själv, helt själv! Andra gången sen han bockade av mig i somras. En del tycker väl jag är mesig, feg eller vad som helst men Guffi blir lugnare med sällskap men nu känns det så pass lugn och säkert vid uppsittningarna att vi klara oss på egen hand.

Jag tog in de andra två också, det blåste isande kallt idag och Serstök ville inte öppna sina känsliga ögon pga det. Vindur blir gladast av alla när han får komma in, lilla sötkillen. Alltid lika glad och nyfiken. Guffi fick gå lös efter Serstök så behövde jag bara gå två vändor. Han var på väg åt ett annat håll men när jag ropade på honom följde han efter igen.

Uppsittningen gick utan problem. Först red jag lite på baksidan och i hagen, böjde, flyttade, halt. Han lyssnade riktigt bra så vi red ut på vägen. Tänkte på mina knän och sittben, vilket fungerade även i dag. Vi red ut på åkern och tränade galoppen, vilket vi inte gjort på länge. En stor volt och han jobbade på riktigt bra i en stadig form. Gick bättre i vänster varv, vårat dåliga. I höger lutade vi väldigt mycket inåt volten, men det var nog jag som inte lyckades ge honom rätt stöd. Jag är ju svagare i vänster sida. Växlade med lite trav och skritt emellan. Vi kan fatta galopp från skritt upptäckte jag också! Vi tog en racergalopp över åkern tillbaka utan krav, roligt tyckte Guffi. Vi tog tölt några vändor ute på vägen sen, det gick riktigt bra! Det kändes lätt och harmoniskt för att vara oss, han sänkte sig några gånger och då lyfter jag i sadeln upp med ryggen. Han bröt av till trav en gång, men det löste vi snabbt igen. Några korta busgalopper till innan jag skrittade av från marken. Kort och intensivt blev det idag, stretching efteråt blev det också. Det knakar i den där vänstersidan...

När jag släppte ut dom stod Guffi kvar med mig och letade efter gott mellan frambenen, han har verkligen lärt sig det där nu. En puss fick jag också!


Min fina i lila och grönt.

Kommentarer
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Va roligt, lät som ett bra pass :D

Svar: Det var det! :) Och vi behövde nog springa av oss lite båda två. Jag måste komma på ett sätt att träna upp min vänstersida utan att göra den högra starkare.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-20 @ 20:04:15 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

borsta tänderna med vänster, haha ;D Svaret man alltid får... inte direkt styrka kanske, men kordination

Svar: Haha, ja eller skala potatis! Fast det är hela sidan och främst vänster ben, och jag klarar nog inte av att borsta tänderna med foten :p
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-20 @ 20:29:15 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Linnea

angående slalom, jonatan och jag tänkte införskaffa utrustning nästa säsong och det skulle ju vara roligt om vi iaf nästa vinter kunde åka lite tsm någonstans.

Svar: Ja! Om det så blir i någon backe i Sundsvall vid jul så får vi se till att göra det :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-20 @ 20:52:05 / URL: http://linnealundstrom.blogspot.se
Postat av: Fia

Haha, varför inte, försöka går ju? ;D

Svar: Jag får väl göra det då, men skala potatis känns lite farligt :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-20 @ 21:43:25 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag tycker inte du är ett dugg feg, snarare förnuftig! Men vad kul att du manade dig till att rida på egen hand och det gick så där bra! Det gör gott för självförtroendet :)

Svar: Tack, skönt med andra som tänker likadant :) Vi har ju ingen tidspress direkt så då kan vi göra allt i våran takt. Det är väldigt skönt att det går igen.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-20 @ 23:04:34 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Alexandra

Jag håller med Jenny! Det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
Galopp från skritt, det har jag försökt men det kommer alltid in något mellan :P Låter som ett bra pass!
Fin är han i sin utrustning också :)

Svar: Så tänker jag med, vi har ju ingen direkt tidspress så det är bättre att ta det i våran takt :) Det var det, idag har jag en riktigt jäklig träningsvärk i ryggen dock, så jobbade ordentligt gjorde vi nog båda två :) Tack!
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-21 @ 09:56:40 / URL: http://barefootangel.blogg.se
Postat av: Linnea

Ja vi kan alltid hoppas att det blir en snörik och lagom kall vinter :)

2013-02-21 @ 14:06:18 / URL: http://linnealundstrom.blogspot.se
Postat av: Linda

Sv: Åh såg kommentaren nu om din kompis, vad är det för kompis då :)? Jo jag vet en gubbe som vill att någon rider hans kallblodstravare (western)

Svar: Kristina heter hon, hennes pojkvän hade åkt slalom med Lina när de var små. Hon vill helst rida islandshästar men det kanske fungerar ändå :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-21 @ 20:30:21 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Mikaela

Vad roligt med galopp:) Han är riktigt snygg i sitt lila träns.

Svar: Ja, det är roligt och väldigt roligt att komma igång och börja träna den lite mera :) Tack! Det tycker jag med :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-24 @ 18:51:09 / URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0