Gårdagens uppsittningsträning

Igår blev det lite upssittningsträning och grodhopp runt Guffi. Alla hopp och skutt, flaxande med armar och ben tog han med ro, han börja vänja sig. Fast i början var han faktiskt på väg ifrån mig och hade nog en plan på att gå in i stallet igen.
 
Första uppsittningen blev så där, inge problem när jag hängde eller satte mig, men precis efteråt blev han väldigt spänd och trippade i väg i något skröltliknande. Inget utbrott, men inte lugnt och trevligt som jag vill ha det. Efter att ha gått bakom Frida och Serstök en stund lugnade han ner sig och jag hoppade av. Andra uppsittningen blev också lite tok efter att jag satt mig i sadeln. En broms satte sig på honom precis bakom sadelgjorden, han spände sig när han försökte få bort den och lyckades inte. Så jag hoppade av ganska direkt och då flög bromsen så klart iväg. Sista gången gick det nästan smärtfritt, bättre än de andra två gångerna iallafall. Han stod stilla tills jag bad honom att gå framåt, men lite spänd var han. Vi red en sväng ute på åkern, ville att han skulle slappna av och skrittade därför mycket. Vi sprang en liten bit, väldigt spänd och en stor blandning av gångarter, så det kändes inte som någon idé att få honom att slappna av i ett högre tempo än skritt. Innan jag satte av utanför stallet kändes han lugn och avslappnad.
 
Nog för att det inte gick exemplariskt, men vi hanterade båda problemen utan att få utbrott (Guffi) eller ge upp (jag). Så jag hoppas att vi båda lärde oss något.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ni gör ju framsteg hela tiden, du är duktig som tar tag i problemen och jobbar med dem!

Svar: Tack! Vi försöker iallafall, men det är ju så fram och tillbaka med honom att det är svårt att se framstegen när det gäller just det där.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-23 @ 17:38:36 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0