Perfekt!

Kanske inte i normala mått mätt, men med de kraven jag hade dag. En avslappnad häst och gärna lite tölt. Och det fick jag! Var själv ut idag så jag fick släpa in alla hästar. Eller, de följde gärna med eftersom det var rätt varmt redan vid 10, och Guffi gick helt själv så så ansträngande var det inte.
 
Guffi var lite motvillig att gå ut ur stallet, men med lite tålamod kom vi ut till slut. Började med att hoppa och skutta, shit vad trött man blir av det i den här värmen! Red lite från marken och hoppade lite till. Guffi gäspade mycket, det tar jag som ett tecken på att han slappnar av. Hängde en gång utan att sitta upp, efter andra gången jag hängt satte jag upp och Guffi stod helt stilla. Han brukar ibland höja huvudet lite när han inte är helt avslappnad, men idag rörde han det knappt en milimeter. Han har haft ett insektsbett precis där manen tar slut, där manen nu har lossnat. Rör man där börjar han rycka, så jag får vara försiktig med att inte nudda där eller att tyglarna kommer åt för mycket.
 
Han höll sig lugn hela tiden sen, även fast bromsarna irriterade en del. Red volter och åttor på planen en stund innan vi gick över till tölt på volt. Fick till rätt bra böjning, men han tappade lätt tölten. Vi gick sen ut på vägen och där flöt det på mycket bättre på rakt spår. Red ut på åkern i trav och tog sen galopp där ute. Kände hur Guffi verkligen tyckte det var roligt att få springa av sig, han fick bestämma tempot och på tillbaka vägen tog han i med hela kroppen. Men lika lätt fick jag ner honom till trav där man måste svänga och rida mellan två diken, innan vi tog galopp igen. Kändes så skönt att få sitta på sin egen häst och verkligen sitta som gjutet. Efter att ha ridit en annan häst i tre dagar kändes det som hemma i sin egen sadel på sin egna häst igen.
 
Efter ridningen fick Guffi en tvätt av manen och svansen, han har sett rätt sliskig ut de senaste dagarna. Gjorde en liten "inhägnad" mellan stallet och björkhagen så han kunde gå lös utan att försöka rymma som han gjort andra gånger när han blivit less på mig. Det fungerade rätt bra, fast han blev irriterad på mig när jag hällde vatten i luggen på honom. Han är väldigt fin nu, inte mycket eksem även om han tappar rätt mycket tagel. Medans han torkade sen städade jag bilen. Den var inte städad när jag köpte den så någon annans skräp har legat kvar i den, men nu är det...iallafall bättre. Ren blir den nog aldrig, den gamla lilla saken. Sen åkte jag hem och har haft min moster och kusiner från Danmark på besök en liten stund på väg upp mot Sundsvall.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad bra att det var en bra dag för herr Guffi. Och visst är det härligt när man inser hur bra man trivs på sin egen häst? :)

Svar: Ja, det är väldigt skönt när man kommer på det så där, man blir ju lite hemmavan ibland. Hemskt om det hade varit tvärtom, haha :p
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-31 @ 21:10:52 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0