Semester!

Nu har jag äntligen semester i 3,5 vecka! Åh vad det känns skönt och det firades med många timmar i stallet igår kväll och idag. Igår stod det löshoppning på schemat, men ingen av hästarna var särskilt motiverad till det. Guffi hoppade iallafall. Hemma var jag inte förän efter 10.
 
12 timmar senare var jag på väg ut till stallet igen. Det blev lite ridning som inte gick särskilt bra. Först hade vi lite problem med var vi skulle rida. Det hölls på med traktorer och grejen överallt, men tillslut så. Uppsittningen gick iallafall bra, inga problem. Sen ville Guffi ut på åkern där vi nu kan rida igen eftersom de tagit in höt. Han var tung i handen, tog bettet, ville inte jobba, tjurstampade när det blev för jobbigt eller flög i luften. Travade när jag ville tölta och töltade när jag ville trava. Inte så lyckat alltså. Men vi avslutade bara iallafall med trav ute på grusvägen och den var fin. Lång låg och ryggen kom upp så jag får väl vara glad för det lilla idag.
 
Sen blev det storstädning av Guffi. En riktigt ordentlig dusch över hela kroppen. Han är fin i eksemen nu, lite torr men det har inte blivit några sår och bara lite skorv i svansen. Sen fick han gå utan täcke och torka, gnäggade efter dom andra två som var inne i stallet. När dom kom ut var han rätt nöjd sen. Undertiden började jag lagade det "nytvättade" täcket, särskilt rent blir det inte när man gör det för hand men något annat alternativ har jag inte. Vi fotograferade honom till eksemprojektet innan han fick komma in igen. Min assistens Frida hjälpte mig sen att sprätta lite medans jag smörjde manen, sen sprättade jag medans hon borstade svansen och när hon var klar med det racersydde jag det sista innan vi smörjade in svansen tillsammans. Det tog nästan två timmar innan vi var klara och då var jag vrålhungig. Men Guffi blev ren och fin och välsmord.
 
Hur tycker ni han ser ut i kroppen? Jag tror nog magen dragits upp lite mer och halsen har musklat om sig lite sedan juni när jag tog bilden här nedanför.
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Det är jättesvårt att säga då bakbenen står olika på bilderna, men rumpan ser mer musklad ut, likaså bogen! Varpå buken blivit mindre eller inte kan jag inte säga, då den är mer utsträckt på senaste bilden iom att bakbenet står bakom honom :)
Jag skulle däremot gärna vilja se en bild rakt bakifrån på honom :) Som den konstiga hästmänniska jag är haha ;)

Svar: Det har du rätt i :) Halsen ser jag stor skillnad på, det säger även min tränare att han börjar bli av med hjorthalsen :) Haha, jag får väl fixa en sån åt dig någon dag!
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-06 @ 14:04:59 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Carro

yaaay :D haha
Men han ser fin ut iaf, några extrakilon men det är inte så konstigt iom att han går på bete :) Fin Guffi! :) Hur gammal är han nu förresten? :)

Svar: Fast dom har väldigt dåligt bete nu, det blev söndertrampat i vintras. I hagen bilden är tagen går de bara ibland någon timme, men i den riktiga hagen är det mycket mindre bete. Han är ju inte i "tävlingshästform", men det kommer han aldrig bli, man känner revbenen och det dallrar inte någonstans så jag tycker han är helt okej för att bara vara hobbyhäst :) Han är 16 år nu :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-06 @ 21:34:14 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Carro

Låter toppen, så ska dom hållas om man vill ha en hållbar och frisk ridhäst :) Kelda börjar äntligen fetta på sig nu, men så har hon snart vilat i 2veckor! :) Bara en kvar för damen, sen ska här byggas muskler av det fett hon skaffat sig ;)

Svar: Jag tycker också det är helt lagom, men direkt något bete skulle jag inte kalla det :) Nu när de har slagit höt på åkrarna ska de göra en ny hage på en av dom så den de går i nu får vila, det tror jag också blir lagomt för dom :)Det är är ju bra att hon fått lite nytt fett den lilla fröken :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-06 @ 22:26:57 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Carro

Låter toppen, Kelda hade jag gärna haft på bete. Men då blir Bingó ensam, det vill jag inte utsätta honom för igen, han har stått ensam länge nog i sina dar. Men hon skulle må bra av att gå och feta på sig i en gräshage ^^

Svar: Det är tur han har Kelda då :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-06 @ 23:06:28 / URL: http://whyevenbother.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0