Uteritt

Idag tog vi oss en lång uteritt på närmare 1,5 timme. Hästarna var riktigt pigga, solen sken och fort gick det ibland. När vi skulle över stora vägen stod där dock en trasig långtradare och en lite barnfamilj med hund, så jag hoppade av igen och gick också över. Annars brukar jag rida, men nu fick vi lite extra uppsittningsträning och det gick bra.
 
Över stock, sten och lera i skogen innan vi kom ut på mer springbara vägar. Idag fungerade faktiskt alla gångarter rätt bra. Det blev mest trav och galopp förutom skritt då, med några töltsträckor. Han orkar inte riktigt med när Frida och Serstök är före och de travar lite fortare, så då är det bättre att trava. När vi kom ut på raksträckan tog jag först tölt, men han ville bara öka och komma ikapp, så jag släppte upp honom i galopp och gisses vilken fart han fick. Länge sen det gick så fort. Helt plöstligt tvärnitade dock Serstök för en vattnpöl och Guffi tänkte hoppa ut i diket på sidan med massor av stenar, men tänkte om i sista sekund och tvärnitade han med som tur var. På vägen tillbaka försökte jag med tölten igen när vi red först, men nä, det gick inte riktigt heller och gick över i galopp, med en tävlingssugen Serstök efter oss så den stoppsträckan blev lite överdrivet lång.
 
Vi provade en ny stig med många valmöjligheter, man kunde helt enkelt gå runt på flera olika stigar och komma tillbaka på samma ställe eller lite längre hemåt. Det var väldigt fina skogstigar dessutom, men insekterna var väldigt irriterande tyckte Guffi. De två sista sträckorna med tölt sen blev iallafall väldigt lyckad, när det inte gick så fort. Han gick inte som under de magiska stunderna i onsdags, men en klar förbättring. Höjden på huvudet har sänkt och han gick där stadigt utan att nicka upp och ner. Så lite har nog fastnat för oss båda iallafall, inte bara han måste bli stadigare utan även jag och inte släppa efter för lätt. Våga rida!
 
Han fick vila en liten stund i stallet från alla insekterna men sen gick han gärna ut till de andra. Han skulle så klart rulla sig, så här har ni en liten film på en nöjd Guffi.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad härligt med en sådan långtur! Det är superkul att hitta nya vägar och stigar som faktiskt leder någon vart också, det brukar hästarna tycka om med :)
Vad nöjd han ser ut på filmen ;)

Svar: Ja, det är verkligen härlig! Lite tråkigt dock att vi inte kommer runt än, det är ett ett dike som varit fyllt med vatten men nu borde vi kunna komma runt. Jag saknar det från Norrland, där fanns det oändliga ridvägar. Ja, jag gillar hans dubbelskakning också, haha :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-06-20 @ 11:06:05 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0