Liten bråkstake och hästen utan manke

Idag blev det ett litet ridpass ute på åkern på våran volt. Guffi blev först lite stressad av något upp i skogen när vi kom ut ur stallet men det gick bra med uppsittningen, men han var inte helt avslappnad resten av tiden. Började att skritta igenom honom lång låg i ett ganska frisk tempo och sedan böja igenom honom. GIck riktigt bra och han slapper efter fint, kändes mjuk och smidig. Börjde sedan korta upp skritten och samla ihop honom, här började han bråka lite men släppte efter fint ibland. Smög upp i tölt, började i höger varv, och det var mest bara motstånd. Han ville verkligen inte ge efter, böja sig och mjukna. Han hostade till några gånger, vilket han brukar göra, men sen tog han bettet och drog mig ur sadeln några gånger för att slippa undan. Morr. Men tillslut fick vi några fina steg och då saktade jag av och bytte varv. Vänster varv var helt klart mycket bättre idag, här kunde vi sammarbete. Han kunde också böja sig, inte i form men det var tillräckligt bra att han böjde sig efter det andra varvet. Kunde till och med öka tempot lite och hålla kvar böjningen. Tog sen något varv i trav och en galoppfattning.
 
Sen ville jag prova att rida Serstök och känna lite på skillnaden sedan sist. Det kände helkonstigt kan jag säga. Hon har ingen manke så det känns som att hästen liksom tar slut framför sadeln och jag lyckades inte komma ner ordentligt i den. Men hon var mer sammarbetsvillig, framåt, mjuk och man kunde göra något annat än bara rakt fram, så det har verkligen hänt saker. Min Guffi kändes väldigt stor och stabil sen, jag trivs bäst på honom.
 
Provade tölten sen ute på vägen där isen smält bort och vilken skillnad det var! Snön och isen gör att han inte riktigt tar i. Så där ute kändes det rätt wow! Jag kände hur hela han tog i och kändes riktigt maffig. Härlig känsla, nu vill jag ha vår så jag får känna det mera!
 
BIlden är från i måndags.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är ju himla nyttigt att prova andra hästar emellanåt, men tur ändå att man trivs bäst på sin egen ;)

Jag misstänker att alla vill ha vår nu. Som jag längtar efter värmen!

SV: Nej du har rätt i att man inte kan rida på guldhamstrar ;)

Jag ska läsa på lite om zink nu tror jag, insåg att jag inte har så stor koll. Men du tänker inte på kalk då? För det vet jag att finns mycket mer av i marken på Island och Gotland, gav själv foderkrita till Rósa när hon kom just därför. Zinksalva använder jag också på sommaren, som solskydd på Rósas ljusa mule :) finns ingen solskyddskräm som sitter lika länge så det är det ända som förhindrar att hon bränner sig.

2013-03-18 @ 18:44:50 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Alltid lika konstig känsla att sitta på någon annans häst och dessutom annan sadel. Fast undrar om inte annan sadel är det värsta;P

Svar: Annan sadel har jag inte problem med även om min ãr bäst :p Och jag är ju van sen tidigare att rida olika hästar men jag har visst glömt hur man gör efter 1,5år på bara Guffi :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-22 @ 18:52:33 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Roligt han kändes så bra i tölten! :) Och att du provade Serstök! Är ju så roligt att prova på lite andra emellan :)

Förresten, företaget jag köpte gurkmejan från heter Alyose AB! Finns kanske på nätet?

Svar: Ja, det är skönt att man får vara nöjd nu när kraven är lite högre, jag vet ju at han kan :) Ja men kändes väldigt konstigt, haha.Okej, då får jag kolla upp det! :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-23 @ 21:21:21 / URL: http://meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0