Massa trav och flygande galopp

Ja, idag sänkte jag kraven och koncentrerade mig bara på skritt och trav. Vi red ute på åkern rätt nära stora vägen där mycket snö smält bort. Skönt med viltstängsel även om hästarna inte reagerade på trafiken, det finns iallafall där om något händer. Började med att försöka rida på ett "fyrkantspår", särskilt rakt blev det inte men bättre än inget iallafall. Tänkte mycket lång låg idag, ville ha honom där så mycket det gick. Böjde först, flyttade sedan bakdelen i hörnen. Tillslut behövde jag bara krama yttertygeln så flyttade han. Han var mer medgörlig idag, det var inte bara spring i början och han gick inte emot lika mycket. Kom någon gång ibland. Tog sedan trav på en åtta, det var lite svårt och jag fick verkligen rida allt vad jag kunde. Han försökte smita undan det jobbiga men några bra stunder hade vi. Tog sedan lite travigångsättningar på vårat fyrkantspår, sakta av så fort han sänkte sig och gick där nere lång låg i några steg, och försökte hålla kvar honom där i nedtagningen. Efter många försök gick det rätt bra och jag nöjde mig med det.
 
Vi skulle sedan ta lite busgalopp ute på åkern. Jag skulle ta galoppfattning från skritt och han flyger i luften. Rakt upp och sedan världens skutt framåt och jag började gapskratta. Det kändes så skumt och hela han vill bara ut och busa och springa. Vårkänslor kanske? Han vill verkligen inte jobba just nu. Galoppen efter det gick mycket bättre och han fick sträcka ut sig ordentligt, även om det inte blev så långt. Sedan var han rätt nöjd och lugnade ner sig. Kunde skritta lugnt på lång tygel utan att vilja springa iväg. Inte för att han brukar göra det annars, man igår kände jag hur hela han bara ville rusa iväg, även om han sköter sig och inte gör det. Kunde skritta utan stigbyglar och sträcka ut båda armarna rakt ut! Har inte gått förut, utan stigbyglar har jag nog inte provat men ut med armarna tycker han är väldigt underligt. Försöker titta bakåt och höjer huvudet, men idag gick det en liten stund iallafall.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0