10 steg bakåt

I måndags hade jag och Guffi bara lite mys, gick en kort promenad och lite longering i trav. Han har ett sår på bakbenet och jag ville se så det inte störde honom eller ärdjupare än det ser ut, men jag märkte inget. I går blev det löshoppning med Serstök och Frida igen. Guffi var inte alls lika på som sist, men han hoppade iallafall. Serstök var väldigt glad och skulle busa med honom, nafsa och höll på, så han blev lite irriterad. Antingen sprang han långt före eller efter så han slapp hennes nafsade. Så det blev några hopp en och en och det fungerade också för båda. En sväng hoppade de över hindret nästan samtidigt också.
 
Idag då, otroligt varmt ute och jag tog en lång sovmorgon efter många dagars jobb. Hämtade Frida och vi åkte ut till stallet. Guffi kändes spänd redan i hagen men vi gjorde iordning dom för ridning ändå. Vi satte upp konor för att göra åttvoltsövningen vi gjorde på lektionen senaste, men det blev inte så mycket av den för vår del. Guffi var spänd och hoppade till för minsta lilla, en pustning från Serstök eller bara hon gick emot oss blev han stressad. Jag tror det var något med konerna, han förstod vad vi skulle göra och det var jobbigt senast och han ville inte alls jobba, då tar man till stressen och spändheten. Dessutom blev han spänd  under lektionen för att de andra jagade på Serstök och jag tror han kom ihåg den stressen.
 
Så vi började om, jag var fortfarande på marken, och vi bara stod still en stund. Sedan gick vi på en volt brevid konerna och han började lugna ner sig lite och frustade. Även om han spände sig ibland ändå fortfarande. Efter en stund provade jag att hänga på honom och sitta upp och det gick riktigt bra. Skrittade på en stor volt runt konerna och gick sedan in på åttvolten men helt utan krav, bara lugn lugn lugn. Han flög upp i luften 4-5 gånger, när jag skulle rätta till stigbygeln eller sa "jobba", haha, men emellen det skrittade han rätt avslappnat för dagen.
 
Vi red ut en sväng på åkern också och han flög i luften någon gång där också. Vi sprang lite och han fick bestämma den gångart som kändes bäst för dagen och det blev lite trav men mest galopp. Sista galoppen gick det jäkligt fort, men han behövde nog springa av sig, och jag brukar ju få stopp så han fick springa så fort han ville men stoppsträckan blev rätt lång idag. Så idag backade vi 10 steg, men jag vet ju vad jag har för häst. Det har ju bara gått framåt hela tiden i vinter så någon gång måste väl bakslagen komma. Jag är iallafall nöjd med att det blev en ridtur och att han inte bockade av mig, så det är ju ändå ett litet framsteg. Det är på ett sätt träning för oss, att hitta lugnet. Och han var nog nöjd över att slippa jobba och få galoppera så fort han ville. Det blir iallafall mer vila och andra saker ett tag nu, kanske provar rida om en vecka igen, vi får se hur det känns. Sånt är livet med Guffi.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är ju trist med bakslag, men ni är nog snart tillbaka. Som du säger, så känner du ju din häst och du är verkligen bra på att lyssna på honom. Tur att Guffi hamnade hos dig, det är inte alla som är så lyhörda när det kommer till djur.

SV: Ja, du behöver ju absolut inte ta åt dig, du är en av de som är bäst på att kommentera!

Haha, säg det till Rósa, hon är verkligen inte rädd om sin matte...

Ja, det är klart man kan, men tyvärr är jag lite för lat för att komma till skott, och så är det ju så jobbigt att se sig själv på film tycker jag :o fast nån mer gång lär det säkert hända!

Svar: Ja, man får ta det. Det är ju jobbigt för honom med insekterna som kommer nu så jag förstår om han är lite trött och tjurig just nu, men samtidigt är det ju den här tiden på året man vill ut och rida massor. Tack, vad snällt av dig! :) Det är bäst man lyssnar annars åker man till slut i backen och det vill jag helst undvika.
Vad bra, fast det inte gick i början när du bytte blogg :p

Det är ju värre att höra sig själv i film, usch man låter ju hemskt! Det är nyttigt att se sig själv dock, även om det kan vara jobbigt ibland också :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-09 @ 19:22:17 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0