En bra dag

Härligt med lite ledighet och det tog jag tillvara på med en lång sovmorgon. Det var riktigt varmt och jag lyckades åka till stallet när det var som varmast. Jag red i linne, då är det varmt kan man säga. Tre hästar ville gärna gå in i det svala stallet och sova, men Guffi fick ta sig ut på en ridtur först. Han stod och sov när jag hårade av honom och sen ville han inte gå ut ur stallet.

Det gick bra idag, han var sitt vanliga jag! Riktigt trött men försökte iallafall och var inte spänd någon gång. Han stretade emot lite för att slippa undan, men gav med sig rätt fort ändå. Först red vi lite i björkhagen där det var lite skugga. Böjde honom lite innan vi gick ut på åkern där det var skugga längs skogskanten. Där tog jag tölt och först sprang han mest på men när vi vände och töltade tillbaka, åh, där kom det småfantastiska glimtar! Han sänkte sig gång på gång och jag kände hur ryggen kom upp. Jag behövde heller inte jobba ihjäl mig för att få till det! När han sänkte sig tappade vi till trav ibland men vi lyckades hålla oss där några steg innan. Tog en riktigt härlig galopp och han jobbade på så bra, bar sig själv och jag bara log och njöt! Sen tog vi en liten sväng i skogen, tog lite trav eftersom den blir lite finare där och jag fick känna på den där traven idag, det känns rätt maffigt! Duktig kille idag, blev bara 15-20 minuter. Jag hade gärna ridit längre när det gick så bra men det var så varmt så vi avslutade efter ett varv i björkhagen.

Sen fick han äntligen sova en stund medans jag smörjde in manen ordentligt. Han stod väldigt lågt med huvudet, helt lugn, andades tungt och hade det antagligen väldigt bra just då. Sen fick han huvan på sig. Han har fått sår i ansiktet och öronen, så det skyddar inte halsbandet mot. Men han känns ändå lugnare med viftandet på huvudet, så det tror jag det fungerar mot iallafall. Man sätter ihop halsbandet med som en plastskruv och mutter, den ena muttern hade lossnat idag men det satt fast ändå. Om jag köper ett nytt och de här finns kvar ska jag spara dom så man har i reserv, för några sånna fick man inte med.
 
 
Min otroligt snygga färgmatchning för dagen. Jag får nog börja tänka på vad jag har på överkroppen när jag ska ha dom där ridbyxorna, men det kan bli svårt när de flesta av mina tjöjor och linnen också är lila. Guffi matchade även han med lila nosgrimma och tyglar.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja jösses vad varmt det har blivit! Det var nog klokt att ta en kortare ridtur. Kul att det gick bra, man ska göra som du och avsluta när man är på topp :)

SV: Jag brukar få ont i sittbensknölarna väldigt lätt, men min rumpa är allt annat än benig ;D

Låter som en bra idé att hyra transport för lastträning. Det kan ju bara bli bättre, tror jag.

Svar: Ja, man är verkligen inte van och stackars Guffi har massa vinterpäls kvar. Man ska ju det och vi hade inte orkar mer tror jag, så det var lika bra :)
Men då får du bara lära dig att använda dom :)

Det är meningen så jag hoppas det. Han kanske tycker det är okej om Serstök redan står i den, men hon kanske inte alltid kan vara med heller, så det är nog bäst att träna själva också :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-20 @ 21:29:04 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0