Och hit och dit

Idag får Guffi vila. Jag skulle egentligen varit ledig onsdag och torsdag men har fått jobba ändå. Men igår efter jobbet var jag och Frida ut och red en stund. Guffi kändes lugn och när jag gick runt med honom och hoppade upp var han lugn. Vi red ut på åkern och in i skogen och han var lite spänd, inte helt avslappnad men ändå okej. I skogen gick det bra, där tycker han om at lufsa omkring. När vi sedan kom ut på åkern och skulle springa lite blev det lite tok. Provade först tölten, nä det blev inga bra så vi övergick till trav istället. Efter en stund slår han istället över i galopp och grannens hästar som står på andra sidan bäcken började gnägga och springa emot oss. Helt plötsligt hör jag Frida skrick "Serstök!" och Guffi hoppas till och fortsätter i trav. Det blir några meter till innan vi kan sakta ner till skritt och vända om för att se vad som hände. När han är på sånt här humör kan man inte vara tvärstanna för då springer han fortare istället. Då står Frida på marken. Tydligen hade Serstök hoppat åt sidan när de andra hästarna kom och Frida hängde kvar i luften så att säga. Allt gick bra med dom och Frida hoppade upp igen. Ute på grusvägen sen fick vi till en rätt bra tölt, kravlös men helt okej tölt.
 
Jag kan inte riktigt rida när Guffi är på sånt här humör. Han blir så känslig för allt och vill springa iväg. Han sticker ju inte, men försöker liksom småspringa när han vill om han kan så jag får bromsa in honom hela tiden. Och sån brukar inte min häst vara och det blir bara tok av det hela. Han är känslig men inte så här. Jag får väl vara glad för att det blev en liten ridtur och vi fick till den där tölten på slutet. Och han var för det mesta rätt avslappnad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0