Upp och ner

Igår kväll "red" jag från marken, tänkte se hur han betedde sig då. Konorna fick vara med även denna gång som i en åtta. Visst gick det bättre än från ryggen, men han var spänd och stirrig nästan hela tiden. Slappnade av bara korta stunder innan han spände sig igen. Jag märkte att han reagerade som mest när Frida och Serstök red emot oss med spö, då tvärade han helst åt andra håller. När Helen sen red Serstök en stund, lånade jag spöt av Frida och drog över Guffi med det, mjuk och lugnt och han reagerade inte alls. När jag viftade med det i luften bakade han några steg först men stod sen stilla lugnt. När Frida sen höll i spöt istället och drog över honom var det en stel pinne igen. Det är ju bra att han inte är rädd för det när jag håller i det, men Fridas tänker ju inte heller göra något ont med det. Han var iallafall duktig på att flytta runt konorna utan att spänna sig mer. Jag använde bara höftbenet som lite tryck och han flyttade på en gång. Vad jag kände gjorde han det ordentligt, men han slarva säkert några gånger också.
 
Idag var jag ut själv på dagen och tömkörde. Vi gick ut på åkern och en sväng i skogen. Coolugn Guffi lufsade på, han följde stigen utan att jag behövde göra så mycket. Gick mest och filosoferade efter honom. Även ute på åkern sedan var han lugn, tittade lite mot de andra i hagen och så där, men fortfarande en avslappnad häst. Böjde honom åt båda hållen med lätthet och han gick lugnt kvar där jag ville ha honom. Vi avslutade med lite trav på volt bakom stallet och då sökte han sig neråt helt själv, han sparkade sig nästan på hakan. Så det kändes bra idag, han var riktigt duktig hela tiden, nästan, men de där småsakerna kan jag bortse ifrån. Han hade övertramp hela tiden i skritten också, så inget trippande. Lugn var han själv i stallet också.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Åååå jag såg bilden på instagram och kände att jag också ville ut i skogen och tömköra idag! Nu hade jag redan bestämt med några kompisar att åka till banan men någon dag nu under veckan får det blir:)

Superbra att man fortfarande kan träna vettigt men ändå inte behöva rida alla gånger:)

Svar: Det är roligt att göra det i skogen, tror jag Guffi tycker också när han bara går på så där :)
Ja, man får ha lite fantasi bara :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-14 @ 22:20:33 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Jenny

Ja, det är ju faktiskt tur att han inte reagerar så mycket när du håller i spöet, det är ju huvudsaken. Härligt att han var lugn sen :)

SV: Haha, precis, hon inser ibland att hon varit alldeles för foglig ett tag och då måste hon ju bara tvära lite ;)

Jepp, varför tror du jag alltid tar bort ljudet på alla filmer jag lägger upp? ;) Jag vill verkligen inte höra mig själv!

Haha, vad lurig Guffi är, men Rósa är lite likadan, inte just med att stanna, men när hon får beröm tror hon helt plötsligt att hon kan göra lite hur hon vill efter det, för då har hon ju varit duktig och borde inte behöva jobba mer (enligt henne).

Jag kanske fotar lite mer av stallet någon gång, vi trivs bra där och det är väldigt fint :)

Ja, jag är ju inte alls van vid att hålla reda på tömmar så vi behöver mycket övning, både jag och Rósa, innan det ser någorlunda acceptabelt ut, men nu är vi ju ett steg på vägen!

Svar: Ja, men det krånglar ju till det för Frida som måste ha spö och Guffi blir rädd för henne.
Guffi blir lite mer ”Åh gjorde jag något bra!” och blir så glad för beröm att han ser ut att glömma bort vad han skulle göra, men det brukar hjälpa med en liten smackning precis efter beröm så fortsätter han :)

Det var inte jag heller innan vi började, det är bara att träna på :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-15 @ 15:32:39 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0