Fräs och fint

Idag blev det självklart en ridtur i den fina vädret, skinande sol och lite ny energi fick man. VI var ute rätt länge med mycket tempo. Första sträckan vi skulle springa på blev det en salig blandning av allt och lite allmänt kaos. Blev lite irriterad på bruna fluff som inte lyssnade. Man när jag kom åt och fick han att jobba med energin blev det bättre. Han bara rusade på och sket i mig först. Men efter att hästarna antagligen sprang ur sig överskottenergin där gick det riktigt bra.
 
Både traven och tölten fungerade riktigt bra idag. Insåg där under ridturen att mina häst kan faktiskt tölta nu. Inte bara några få steg, utan flera meter åt gången! Och huvudet åker ner längre och längre sträckor och ryggen upp. Även traven fungerade riktigt bra idag, han har liksom gått emot en del det senaste och gärna rusat ifrån mig. Men alltså, idag fick jag ihop honom och kunde faktiskt böja honom i traven utan protester och forma i flera olika lägen. Det kändes riktigt bra! Vi tog en fräsgalopp över kalhygget och sen tog Guffis energi slut. Länge sen han blev så trött. Stod en stund och tittade på grannhästarna som gärna springer fram och hälsar och då guppade jag fint upp och ner av hans flåsande. Så resten av vägen hem blev skritt och idag kunde han skritta lugnt över åkern. Där han gärna tror att han kan galoppera jämt annars. Var en riktigt bra ridtur, precis vad jag behövde, och nu har jag ont i rumpan.
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är nyttigt för dem att tvingas skritta där man annars brukar springa gärnet, men det brukar inte vara omtyckt ;)

Svar: Det är tur jag har Serstöks rumpa att styra in i ibland, det underlättade en del tills han är med på vad som gäller. Han är ju lite svår på ett sätt att få ner till skritt eftersom han gärna kör upp huvudet när han väl bestämt sig för något och jag säger emot och då kommer man ju inte åt att stoppa honom. Och när det är så här blött i gräset kanske man inte vill göra en tvärsväng för att få stopp, man vet ju aldrig om det blir för halt, och då är det skönt med en stor vit rumpa framför oss :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-11-19 @ 20:11:21 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0