Lördagsmys

Jag börjar bli riktigt rastlös hemma nu, så rastlös att sambon har börjat påpeka det för det syns tydligen på mig. Det har gått en vecka sedan jag slutade jobba och vad ska man göra hela dagarna egentligen? Så fort jag kommer ut till stallet försvinner iallafall den där känslan och jag kan slappna av på riktigt. Idag efter tömkörningen satte jag mig i boxen med Guffi som åt hö och bara andades en liten stund.
 
Tömkörningen gick riktigt bra idag. Först skulle han inte gå från stallplan, ville väl vara nära de andra två som gick kvar i björkhagen, men tillslut kom vi därifrån. Sen flöt det på riktigt bra. Vi fick lite sällskap av två rådjur ute på åkern och grannhästarna ville gärna se vad vi pysslade med. Blev lite slalom där ute och böja igenom åt båda håll. Först var det lite motsträvigt, men jag tror det handlade om brister i kommunikationen. När han förstod vad jag ville så gick det mycket bättre. Tog en sväng i skogen också, klämde in några små travsträckor. Ute på åkern igen travade vi på volt. I vänster varv gick han bra halva varvet, sen på "hemåtsidan" körde han upp huvudet lite men sänkte sig när han kom tillbaka till "skogssidan". Höger varv var han mycket jämnare och höll sig lång låg nästan hela tiden, kunde ställa honom lite mer inåt också. Sen sprang vi hemåt, han fick faktiskt galoppera och jag sprang så fort jag orkade bakom, i gummistövlar.  Jag som nästan aldrig springer pga min knän, men dom gör faktiskt inte alls ont efter den där spurten. Men han galopperade ganska långsamt egentligen så det är jag glad för. Bröt av till trav en liten stund och sen fattade vi galopp igen. Då gick det mycket bättre, han kändes mer avslappnad och han var riktigt duktig. Försökte oss på tölt ute på vägen men det gick inte alls idag, så vi avslutade med lite mer trav.
 
 

Jag vet inte riktigt hur han lyckas men har man lång fluffig vinterpäls är det kanske svårt att hålla den någolunda friserad...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0