Mycket tölt och fräsgalopp

Idag blev det en rätt lång tur med mycket fart. Eftersom det fortfarande verkar vara älgjakt fick vi hålla oss på grusvägarna och därför fick vi rida och sen vända och samma väg tillbaka. Det började duggregna på vägen hem, men vi hann iallafall tillbaka innan det riktiga spöregnet kom.
 
La mycket fokus på tölten idag, det blev ett rätt högt tempo och han klarade de ändå ganska bra. Hade det raka sötmalmsbettet idag och först gick han emot en del, men ju mer vi töltade desto bättre blev det. Har nog aldrig töltat på fort på honom förut. Han orkade inte så långa sträckor i taget utan bröt av till trav och då saktade vi av och började om. Och någon form var det inte att tala om, men han körde inte någon stjärnkikare iallafall. Vi koncentrerade oss på att hålla gångarten helt enkelt. Sista sträckan sänkte vi tempot och då kunde han sänka sig och jobba i form. Poff så kom ryggen upp ordentligt och det kändes som att jag satt 20cm högre upp. Sen la vi tölten åt sidan. Tog en galopperade och helt plötsligt fick Serstök något anfall och ville bara fortsätta, så de kom galopperandes om mig och Guffi när jag försökte sakta ner till trav. Sen när vi skulle springa en sista sträcka blev det fräsgalopp, kändes som att Guffi låg slickad mot marken och hade jäkligt roligt. Ibland måste man bara få ha roligt och springa av sig.
 
När vi nästan var tillbaka i stallet ville inte Guffi riktigt lyssna och har visst bestämt sig för att man alltid ska galoppera på åkern, så vi var lite oense. Så från och med nu blir det ingen galopp där för så där ska vi inte hålla på. Men om vi bortser från det gick det riktigt bra idag och vi hade roligt. Kunde faktiskt rida utan stigbyglar genom skogen! Har aldrig gjort det en längre bit på Guffi tidigare så det kändes bra.
 
Nu har jag legat i soffan och dåsat i några timmar. Jag kommer definitivt att ha träningsvärk i morgon, den känns redan i låren och jag är helt slut.
 
Ovisad bild från i somras. Kanske dags för nya bilder snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0