Tjockis

Ja, det var vad equiterapeuten tyckte att Guffi blivit. Han är så lurig, tjockar på sig i smyg så när man ser honom varje dag märks det knappt. Så det är därför sadeln blivit för smal och han hade lite ont i ryggen, eller var väl mer öm kan man säga. Sadeln är dessutom katastrofalt sne, ingen stoppning på vissa ställen och tjockt på andra. Hon trodde också att sadeln kommer åt ryggraden i svängar. Eftersom den är för smal tippar den bakåt och där var han också öm, samtidigt som den gnider runt fram eller hur man ska säga.
 
Han är rätt tom på muskler längs ryggraden där sadeln ligger, antagligen för att de inte kunnat byggas rätt när det klämmer. Resten av kroppen var bra, lite stel och en del slaggprodukter tyckte hon att han hade. Så hennes tips var att galoppera mycket, barbacka nu när jag inte kan använda sadeln. Lycka till säger jag! Ska prova om vi kan få till något från marken, men det är inte alltid så lätt. Sen ska vi ut och bränna fett!
 
Jag provade Serstöks sadel och den låg inte helt tokigt vad jag kunde se. Den var definitivt bredare och låg stadigare. Ingen vickande fram och tillbaka som min gör. Den har bomvidd 34, så nu har jag en liten siffra att utgå ifrån. Ska prova rida i den nästa vecka tror jag. Har mailat företaget som tillverkat min sadel, hittade ett typ som serienummer som jag hoppas de kan kolla upp och se lite info om sadeln om jag har tur.
 
När vi väntade på att ET skulle komma gick vi en lite promenad på åkern och de fina höstfärgerna. Är riktigt sugen på att göra en höstfotografering nu, kanske blir på torsdag om Frida hinner bli frisk. Något måste man ju sysselsätta sig med när man inte kan rida.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det där med för smala sadlar är nog ett vanligt problem på våra raggsockor. Hoppas du hittar en passande sadel för en inte allt för dyr slant.

Du menar att du inte täcker rejsa järnet barbacka på Guffi alltså?? ;)

SV: Ja, det gick helt klart över förväntan med tömkörningen för vår del :)

Huvudsaken är att det känns bra, bättre att skynda långsamt och utmana sig själv lite lagom än att tackla alla hjärnspöken på samma gång. Jag förstår att du känner dig osäker, på ställen där de hänt något mer Rósa känner jag mig fortfarande osäker, även om jag inte fallit av där. Hjärnspöken, som sagt...

Det var nog klokt av dig att vänta med att ta av täcket, jag chansade eftersom hon ju inte har eksem egentligen, och tänkte att hon kanske härdas lite om det bara är lite knott i farten nu :p immunterapi typ...

Svar: Ja, det är det säkert. Det är ju inte de smalaste hästarna vi sysslar med direkt.
Nä, du! Inte förän vi kan skritta vanligt barbacka. Blev faktiskt lite sugen nu... men det lär väl sluta med några onda kroppdelar :)

Det blir ju så, ibland har helt plötsligt kroppen satt igång någon reaktion fast man inte märkt något nästan och man undrar vad som hände egentligen. Det sitter mycket undermedvetet som är svårt att kontrollera.

Då är det ju inte så stor risk att hon skulle börja tokklia sig som Guffi säkert skulle :) Han kliar sig lite ibland när han är inne i stallet och han har två fläckar i ansiktet han är alldeles tuffsig på så det är något som kliar på honom fortfarande iaf.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-10-01 @ 21:35:33 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: svea-karin

usch jag är inte avundsjuk, sadlar är en hel djungel...

jaså, hur mycket vill hon ha för den? :)

Svar: Ja, en snårig djungel...
Jag vet inte riktigt, jag ska fråga henne. Jag tror den är från Acavallo iaf.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-10-03 @ 13:53:59 / URL: http://karinmattson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0