En bra dag

Tålamod och åter tålamod. Det gick jag ut i hagen med idag för att hämta Guffi. Han vill inte alltid så lätt följa med in om han måste gå själv utan de andra hästarna. Och så var det även idag. Så med mycket tålamod och väntan kom vi tillslut in.
 
Hade planerat att tömköra även idag och så blev det. Vi gjorde våran premiärtur utanför marken som tillhör stallet. Tidigare har vi varit i skogen och egentligen aldrig instängda i en paddock på 1,5år när vi tömkört, men aldrig ändå varit på någon längre tur. Vi tog samma väg som i söndags när vi promenaderade. Målet var att komma hela vägen runt, men jag satte upp små delmål för att göra det lättare för oss båda och inte bli besviken om det inte gick längre än så. Han knatade på första delen av skogen, men när vi kom till den nya biten utan stig blev han osäker och jag fick före fram till vägen på andra sidan. Sedan gick allt galant. Han verkade tycka att det var rätt  trevligt ändå. Körde lite slalom när vi kom in på en grusväg sen och idag var han helt plötsligt stelare åt höger och åt vänster gick det utan problem. Travade några kortare sträckor, eftersom matte inte har någon kondition och usla knän. Flåspauser emellan så jag skulle orka, men Guffi hade inga problem. Mötte även hästkompisarna på andra sidan som gärna sprang med oss. Han höll sig även lugn i skogen sista biten där han brukar inbilla sig att han hör älgar.
 
Riktigt roligt var det idag och det var skönt att komma iväg en sväng själva utan stress eller större diskussioner. Han får förresten vara utan huva nu, det har blåst så mycket och varit kallt de senaste dagarna. Har ni fortfarande eksemtäcken på era hästar?
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad kul att det gick så bra, låter ju som att Guffi var rätt med på noterna :)
Jag har fortfarande täcke på Rósa, men stämmer väderleksrapporten åker det av i helgen. Tar dock det säkra före det osäkra. Huvan åkte av idag i alla fall.

Svar: Det var han, snart kanske jag vågar mig på att rida ut ordentligt själv också. Det går ju bra i skogarna och på åkrarna, men senast (förra sommaren) när jag skulle rida ut ordentligt själv bockade ju han av mig så har inte riktigt vågat rida iväg själv. Även om jag egentligen inte tror att det är något problem så vill jag att han ska vara trygg från marken själv först och det har han inte riktigt varit, men nu så känns det bra :)
Jag tror jag väntar ett tag till med att ta av det, jag vågar inte chansa förän det är riktigt kallt och alla insekter är bort ordentligt.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-26 @ 23:01:29 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Mikaela

Vad duktiga ni är! Jag ska ta tag i tömkörandet nu jag också.

Glaesir har täcket kvar ännu tror inte vi haft 3 frostnätter på raken än.. Iaf inte inne i stan;)

Svar: Det var roligt :) Det är skönt att det går att tömköra honom utanför gården också, så länge han har en stig, så man kan komma iväg lite också :)
Jag vet inte riktigt hur det varit här heller, och de säger ju att knotten är som värst nu också så man vill inte chansa. Han får ha det på ett tag till iallafall :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-27 @ 16:35:43 / URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0