Fler nya stigar

Idag hade vi tur och kunde rida ut en längre tur på dagen. En härlig tur i skogarna på andra sidan vägen blev det. Guffi var riktigt duktig vid uppsittningen idag. På andra sidan stallet körde en traktor fram och tillbaka med skrot och den brydde han sig inte alls om. Han tog även ett steg framåt när jag hängde över honom och han höll sig fortfarande lugn. Det blev mycket skritt även idag, men lite mer spring. Vi utforskade en ny stig där man går över en djupt dike och igenom en skog, sen kom man ut på en liten väg som går ut till en större, men vi vände tidigare och red tillbaka. Man kan säkert komma runt till den andra vägen vi ridit förut, till "travbanan" alltså. När vi ridit tillbaka över diket red vi in i skogen där vi varit förut men gick åt ett annat håll. Där kan man bara välja en stig så kommer man tillslut fram till de andra och gå runt lite som man vill. En väldigt mysig skog är det.
 
På vägen tillbaka blev det lite mera spring, en kort galopp, lite trav och ett försök till en ordentlig tölt. Han var inte riktigt på humör för det ordentliga idag, slängde med huvudet i traven och ville inte sänka sig lång låg. Tölten går knappt om jag rider sist, så jag provade den när vi red först men så fort jag började samla och korta tyglarna tyckte han att han kunde köra upp huvudet och rusa iväg men baken flera kilometer bak. Så jag fick säga till ordentligt en gång och göra någon slags one rein stop, sedan gick det lite bättre. Det var jobbigt idag helt enkelt och han bröt av till trav rätt mycket, men till slut fick vi en liten sänkning och några fina steg. Men så länge vi skrittade i skogen skötte han sig bra, det är verkligen hans grej. Lulla runt i skogen och upptäcka nya stigar med långa tyglar så hittar och tar han sig fram helt själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0