Töltförsök och mosad arm

Idag blev det ridning med det bettlösa tränset. Det gick rätt bra, ingen katastrof iallafall. Hade redan från början tillräckligt korta tyglar för att ha kontakt med honom, annars är jag rätt bra på att rida med långa tyglar först. Det blev en del skrölt-tölt-träning. Han orkade inte alls längre bitar, så vi fick ta det korta bitar i taget. Han kändes inte helt normal ändå, men det var ändå första gången jag red och tränade på något med det bettlösa tränset. Lite stel känns han också. Men det gick iallafall bättre än de senaste gångerna. När vi fått till några bra korta töltsträckor, kanske 10 steg i taget, gav vi oss ut på åkern så de kunde få sträcka ut lite. Guffi tyckte vi skulle galoppera, men först tog vi trav. Han lyssnade bra på att sakta ner tempot men så mycket annat blev det inte. Sen fick han galoppera på som han vill. I nedtagningen sen lyssnade han riktigt fint, kramade bara tygel lätt och satte mig ner och han bröt av till trav. Avslutade sen med tölt på vägen och då gick det faktiskt riktigt bra, lite hög i formen men han töltade på lätt, kändes lätt och höll den. Så vi avslutade bra, så jag är nöjd.
 
När vi sen höll på att smörja in hästarna lite här och där var jag inne till Vindur. Jag är så van vid att inte behöva stänga boxdörren till Guffi så jag gjorde inte det. Så ser jag i blicken på Vindur att han tänker hitta på något, gå ut ur boxen alltså. Så jag sträcker fram handen framför bogen, vilket brukar få stopp på Guffi, allså en ren reflex. Men det fick inte stopp på den lilla skitungen. På väg ut genom boxen följer liksom min arm med och den kläms fast mellan honom och väggen. Fy fan vad ont det gjorde! Och gör fortfarande kan jag säga. Har en fin liten bula och en skrapsår. Kan inte lyfta saker, växla när jag kör bil gjorde jävligt ont, och hänger den bara där eller sträcker ut den gör det ännu mer ont. Jag hoppas verkligen att den är bättre imorgon så det inte blir så jobbigt att jobba.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Kul att bettlöst funkade hyfsat, det är ju ett superalternativ att växla med mot olika bett!

Men aj och usch och fy, det måste ha gjort ont att få armen i kläm :/ hoppas det går om ganska snabbt i alla fall. Ibland är de inte så värst omtänksamma, våra hästar...

Svar: Ja, det är jätteskönt att han faktiskt lyssnar även på det :)
Har fått armen lindad ikväll av Helen, är alldeles hårt av blod under huden :( Det gick att jobba iallafall, men det gör ont ändå. Speciellt när sambon ska kramas i sömnen och jag skriker till av smärta...
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-11 @ 09:06:03 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Jenny

SV: Har inte hört om hudinfektionsrisk, men med tanke på att de gräver sig ner och suger sig fast så vore det ju inte så konstigt. Som tur är har de inte varit lika ettriga här de senaste dagarna, kanske för att vädret varit sämre. Hoppas frosten kommer och tar dem snart!

Kör vidare på överraskningssvängar tycker jag, så han inte hinner bli för bekväm ;) Rósa är likadan, ibland är de för smarta för sitt eget bästa och lyckas lista ut vad man vill innan man ber dem. 1-0 till dem liksom :p

Svar: Hoppas frosten kommer och tar alla levande jävla insekter! :D
Ja, fast i bland är det skönt, tex vid galoppfattningar så behöver jag bara tänka :) Fast när man ska flytta eller så blir han ibland lat också och fuskar och typ "amen jag fattar för femtioelfte gånger, jag släpar hovarna efter mig, nöjd? Kan vi göra något annat nu?"
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-11 @ 16:44:50 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Fia

Uscha, hoppas armen bli bra snart. Gör ont som fan när de kläms och böjs åt fel håll :/

Svar: Ja, det är alldeles hårt under huden av blod :( Det är lätt och vara dum när man själv har en för snäll häst.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-11 @ 21:54:16 / URL: http://meistaraverk.blogg.se/
Postat av: svea-karin

Hej, vad fin Guffi har blivit :) va ett tag sen jag kikade in här :)

Svar: Tack så jättemycket :) Just nu har vi en liten svacka men det ska nog gå bättre snart igen :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-11 @ 23:21:48 / URL: http://karinmattson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0