En bra måndag

Igår var det riktigt tråkigt väder ute, men jag fick ändå mycket gjort och det var en rolig dag. Först var jag hem till min gamla jobbarkompis och fotograferade henne och hennes gravidmage. Hennes otroligt söta son var också med en stund. Sen åkte jag ut till stallet och skulle hjälpa Sofi som är medryttare på Nina. Hon har aldrig ridit islandshäst förut och har lite svårt att få till tölten, så hon frågade om jag ville hjälpa henne. Så jag fick rida Nina en lite stund igår. Vilken liten häst! Hon kan knappt vara högre än 130cm. Jag har så himla dåligt på att förklara men jag tror hon förstod vad jag menade och de fick till några bra sträckor. Hon var iallafall nöjd efteråt så något blev väl rätt. Är så mycket enklare att bara rida utan att förklara.
 
Sen hämtade jag Guffi och red en stund i paddocken. Det kändes faktiskt bra idag. Började först med hörnpasseringar och serpentiner i skritt för att han skulle böja sig igen hela kroppen. Kändes som att han var med mig hela tiden nästan. Tog sen tölt och det kändes väldigt bra i höger varv. Vänster varv var han mer rollig men helt okej ändå. Tror det gick lite för fort för honom att orka med helt i vänster varv. Sen tog vi galopp och den var väldigt ridbar idag. Tänkte mycket på vad jag gjorde med kroppen hela tiden och i galoppen hade jag rätt bra kontroll på den. Att rida genom hela kurvorna är viktigt, annars genar han och nästan lägger sig ner, men det gick för det mesta bra. Det är samma ska som i tölten, höger varv är mycket lättare. I vänster ville han väldigt gärna gena och en gång hamnade vi faktiskt utanför ingången till paddocken. När jag är själv och får välja har jag alltid öppet, det är bra träning och för det mesta går det bra. Tog sen en sväng på vägen och hade tänkt skritta av bara, men först ville han vända tillbaka direkt så vi töltade och bröt sen av till trav. Som inte var något att hurra för, men han gick iallafall framåt. Sen skrittade vi resten av vägen runt kvarteret.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

130 är en alldeles lagom mankhöjd ska jag tala om ;)

Svar: Nä, 145cm är precis lagom :D
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-09 @ 19:51:26 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0