Ett hav av vitsippor

Idag bestämde jag mig efter liite velande för att träna uppsittning och sen ta en kort kort uteritt själva, helst utan att bråka om att vända hem. Uppsittningen gick bra fast det var folk och ljud runt omkring, i paddocken var vi själva iallafall. Sen ville han inte gå ut ur paddocken men jag kunde övertala honom, första hästen jag träffat som inte vill lämna en paddock...
 
Så red vi iväg, först hindret var när vi skulle ut på vägen och red emellan en soptunna och en parkerad bil där några stod och pratade. Lite tveksam men gick förbi. Han kunde även för första gången gå förbi stockarna på sidan av vägen utan att vända hem. Inte ens något försök till det, även om han inte kändes helt säker. Tog trav och sen galopp upp för backen, helt utan krav bara så det skulle vara roligt. Sen gick vi in i skogen upp för berget. Det var så fint där inne med solen, alla vitsippor och fågelkvitter. Hur mycket som helt var det! Dum som jag är tog jag ingen bild, men ska försöka få med mig någon dit en annan dag. På en gång när vi kom i i skogen kändes Guffi lugnade, men piggare på att gå framåt. Det känns att han gillar skogen. Sen kom vi ut på travvägen och han fick välja, han gick neråt så klart. När vi kom ut på vägen vände vi hemåt och töltade större delen av vägen och han bjöd på en riktigt fin tölt. Så idag var det bara krav på bra uppsittning och framåt i en lagom takt, vilket gick utmärkt. Och det kändes riktigt bra att han inte försökte vända en enda gång!
 
Sen blev det lite smörj i man och svans medans han åt hö. Det är lite besvärligt med en häst som gärna håller huvudet högt, då får man hitta på små knep. Men han verkar än så länge inte ha kliat sig något mer. Fick byta täcke idag eftersom det han hade på sig var ett spänne trasigt på i fredags. Men först fick jag tejpa ihop ett spänne på det jag skulle byta till. Det var bara en spricka och det kändes onödigt att byta när man bara kan tejpa lite. Han fick äta lite gräs innan vi gick ut i hagen.
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Fasen vad smart att tejpa! Vanlig Jesustejp eller? Jag kör med balsnören att knyta ihop trasiga spännen med.

Svar: Jesustejp? Det har jag aldrig hört talas om. Silvertejp tog jag iallafall. När spännena är riktigt trasiga tar jag också balsnöre, men det här hade bara spruckit och gick fortfarande att stänga, så då kändes det bättre med tejp :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-05-01 @ 15:43:06 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0