Hovböld

Idag stod det först en arbetsintervju på schemat på morgonen, sen åkte jag till mammas jobb och åt lunch innan jag åkt till stallet. Det var skitkallt igår, så jag tog med mig täckbyxorna imorse. Vilken jag ångrade, för idag var det riktigt varmt igen! Så jag fick helt enkelt ha mina vanliga jeans på mig i stallet. Tur man har tvättmaskin i lägenheten.
 
Idag kom hovslagaren som vi bokade om och allt gick bra tills hon skulle ta sista bakhoven. Jag hade en stunt tidigare berättat att han varit lite snubblig med bakbenen, som att han tappar den. Hon tyckte tåna sån lite långa ut och trodde det var därför. Jag har tänkt på det, broddarna eller kanske en sträckning. Hon drog av skon och började verka, sen sa det poff och där hade vi en fin hovböld. En ganska ordentlig en också, inte så djup men väldigt lång. Nu har jag aldrig sett en hovböld tidigare faktiskt, men den sträckte sig nästan över hela sidan av hoven. Ett tag var hon rädd för att vi skulle behöva ringa efter en annan hovslagare eftersom hon inte får ta hand om hovbölder, men hon får öppna dom och eftersom den var så ytlig öppnade hon den och vi sköljde av med vatten, sprayade blåspray och la på något som också ska vara desificerande och skydda mot ny smuts innan hon slog på skon igen.
 
Jäkla häst alltså. Dom ska ju bli blockhalt när dom har en hovböld! Nä, han snubblar bara lite grann i ridningen, har inte sett någon antydan från marken. Men han har som sagt snubblat de senaste 2-3 veckorna någon gång ibland, han som annars är väldigt stadig på benen. Inte konstigt att det känts lite tugnt det senaste, det har gått upp och ner hela tiden. Därför har han fått vila den här veckan. Han har känts ovillig att ta galopp från marken osv. Så jag tror det helt enkelt beror på hovbölden. Känner mig lite hemsk som inte märkt nåt, men han har verkligen inte visat någon symtom på just hovböld så hur skulle jag kunna lista ut det? Den enda nackdelen med islandshästar är just detta, de visar inte att de har ont förän man själv upptäcker det eller de håller på att dö typ. Det är som där jäkla snösulornas fel eftersom snön försvann så tidigt. Då har jag lärt mig till nästa år att vara extra noga med att kolla och klämma på hovarna när snön försvinner och hästen fortfarande har snösulor på sig.
 
Efteråt fick han lite mat, en ordentlig bortning med den nya borsten och håret bara flög av. Sen tog vi en promenad och det var faktiskt skillnad, han var mycket mer framåt. Han försökte vända hemåt lite då och då, men han var lätt övertalad att fortsätta en bit till, vilket han inte varit den senaste tiden.
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Men stackarn :( men ni slapp omslag och boxvila? :)
Skönt att han iaf kändes piggare och gladare efteråt!

Svar: Ja, det gjorde vi som tur var. Bölden kom ut på en gång när hon verkade och låg väldigt ytligt, som man kanske ser på bilden. Hålen var inte djupare än man ser och när bölden är öppnad ska det ju vara lugnt. Jäkla häst alltså som går runt och säkert haft ont :(
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-11 @ 17:53:11 / URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Moa E

Tritill hade en hovböld i höstas och vi märkte faktiskt inget utav det. Möjligtvis att han inte ville ta i på samma sätt ifrån det bakbenet, men inget mer med det. Den visade ju sig när hovslagaren kom och bytte skor. Hovbölder kan verkligen vara lömska, men du hade ju tur att det inte blev värre!

Svar: Gjorde ni något mer med den efter att hovslagaren öppnat den? Guffis låg precis under skon så det är svårt att veta hur den mår så att säga. Han är inte mer varm än vanligt längre iaf, som han var lite i fredags och lördags.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-13 @ 21:33:15 / URL: http://teamiceland.blogg.se
Postat av: Jenny

Oj, en rejäl en! Men tur ändå, att ni hittade förklaringen till snubbligheten och att det inte var något värre! Hovbölder brukar ju reda ut sig själva rätt bra när man väl stuckit hål på dem.

Var beställer du bio-skin-dunkar ifrån? Jag vill ju också komma billigare undan ;)

Svar: Det var tur i oturen att den låg så ytligt fast den var så avlång, men det var säkert därför han inte var halt heller.
Jag har beställt från http://www.dochorse.com/
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-17 @ 09:52:56 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0