Livet med en eksemhäst

Guffi har fått vila i fyra dagar. Jag eller mamma har bara varit ut och tittat så täcket sitter på och smörjt och sprayat det som behövts. Han har inte förstört täcket sedan i måndags *jubel!* Jag har inte orkat något mer, men igår och idag har vi aktiverat oss lite. Igår åkte jag ut direkt efter jobbet. Först var jag in på Graftströms och köpte ett nytt bett, eller rakt "travbett" eller halfcheek, vad man nu vill kalla det. Provade det när vi tömkörde i paddocken och det gick rätt bra. Han kändes lite stel faktiskt. I paddocken stod några koner i en cirkel så vi använde oss av dom och några andra att gå runt. De som stod i en cirkel gick vi runt helt vanligt men också slalom emellan för att han skulle böja sig ordentligt. Tog lite trav och tölt innan jag kände mig nöjd.
 
Idag hade jag bestämt att vi skulle träna uppsittning. Det kändes bra att gör det nu första gången jag ska rida efter avramlingen, även om det var en olycka och inte något bockning från Guffi. Men det är bra att träna även om det fungerat bra. Och det gjorde det även idag. Tre gånger upp och ner helt utan problem. Red sen max 15minuter i paddocken. Konerna stod kvar sen igår så jag använde mig av dom och red på en volt och böjde honom med skänkeln och det gick riktigt bra. Över gick i trav och det var väl inget speciellt där, man han sänkte sig några gånger och böjde sig genom hela kroppen och dessutom innåt som jag ville. Tog lite tölt runt fyrkanten sen och i vänster varv bjöd han på två finfins sträckor, fast resten var rätt blä. Men det vi skulle träna på idag gick iallafall bra så jag är nöjd.
 
Efteråt blev det en duschning för Guffi i man och svans. Efter en vecka med hydrokortison var han riktigt kladdig och nu när kliandet verkar ha lagt sig ville jag tvätta bort det innan jag börjat smörja med det vanliga igen. Det var inte det lättaste ska jag säga eftersom vi blev terroriserade av flugor och hästbroms. Guffi blev så irriterad att han flera gånger medans jag tvättade svansen gick in i stallet. Jag skulle behöva några fler armar. Men tillslut blev vi klara och jag smörjde in honom ordentligt. Jag har precis börjat prova en ny sak. Han blir väldigt biten i skapet och inget verkar hjälpa egentligen för även om ett sår läker till nästa dag så har han fått ett nytt. Anki tipsade om att blanda rapsolja och 5-6 vitlöksklyftor, skaka flaskan ibland och efter några dagar kan man använda det. Så nu har jag smörjt in honom med det i två dagar i skapet och idag blev det även i öronen och lite på såren som blivit i ansiktet. Jag vet, man ska vara försiktig med olja men han har ju täcke och huva så det är lugnt. Inga stora mängder är det heller. Nu hoppas jag det fungerar lika bra på Guffi som på Ankis hästar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Det är ett elände det här med exem. Min häst kom från Island för två år sedan och förra året åkte nästan all man och en del av svansen av. Har nu probolja och schampoo som fungerar väldigt bra, i år är det endast pannluggen som kliar trots huva.. Men innan jag började probserien fick jag tipset om beckolja. Han som rekommenderade det hade det till sina exemhästar i hagar med träd, buskar osv och de visade inga tecken ens utan täcke. Jag testade det till mitt sto och det hjälpte till en början men sedan blev det tyvärr bara värre. DOCK var det superbra på hennes juver, där solen inte kommer åt, och på två dagar försvann alla sår och inga nya kom heller. Så fungerar inte blandningen du testar nu kan jag varmt rekommendera beckoljeblandningen i skapet. Hoppas den här sommaren blir något sånär ok för er :)

Svar: Det finns så mycket olika salvor och krämer mot just eksem så jag tror man får helt enkelt prova sig från vad som fungerar på sin häst :) För en sak som fungerar på min kanske inte fungerar på din och jag har märkt att knotten är olika i olika delar av landet. Vitlöksoljan har hittills fungerar väldigt bra och alla sår i skapet har läkt så jag kör på det ett tag, annars ska jag testa beckolja tror jag :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-06-18 @ 21:16:01
Postat av: Jenny

Hoppas huskuren funkar! Katla blir också tokig på bromsarna, jag kladdar med tjärsalva men det är inte alltid det räcker. Hade hon inte haft föl vid sidan hade jag nog skaffat juverskydd för täcket.

Svar: På en vecka har alla sår läkt och det har inte kommit några nya igår iaf :) Prova blanda bittermandelolja och vatten och spraya mot bromsarna, det fungerar en stund iaf.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-06-19 @ 17:08:54 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0