Back to basics + film

Idag hade vi sällskap av Kristina och Saga i paddocken och jag hade bestämt att idag skulle vi backa några steg och ta tag i grunderna. Kolla så allt fungerar för att helt enkelt veta om det bara var en dålig dag sist eller något annat. Dessutom skulle jag rida och börja rida på en gång. Inte åka med 2 varv först, för det är då vi får problem. Start, stop, sväng, rätt gångart och lite böjning var det jag krävde idag.
 
Började på fyrkantspåret med en stor volt på vardera kortsida. Hade dessutom koner i hörnen så han inte skulle kunna gena så mycket i hörnen. Lite böjning på volterna, annars bara jag fokus på att håll oss på spåret, inte försöka gena över banan till Saga osv, inte ge efter när han försökte dra mig ut sadeln osv. Kom ihåg den där grejen jag lärde mig för ett år sedan, att droppa sittbenet/knät och poff så gick han på spåret utan någon diskussion. Jag måste använda mig av detta oftare, printa in det ordentligt så jag inte behöver tänka på det!
 
Sen körde vi trav på lång sidorna, skritt på kortsidorna. I början ville han rusa vidare, oftast när Saga var i närheten, men då blev det in på liten volt och halt. Sen fram i skritt och börja om. Han tog även galopp rätt mycket istället för trav, speciellt i vänster varv. Jag kunde dock få ner honom i trav varje gång utan diskussioner. Vi gjorde även samma övning i tölt och det kändes riktigt bra ändå.
 
Kristina filmade oss sedan en stund i alla gånarter innan jag kände mig nöjd. Då fick han även ta en liten galopp. Det är inte så vackert på filmen. Traven tycker jag nog ändå är rätt fin, galoppen var ju bara flams och han genade som vanligt och jag tappar allt. Tölten är ju inte alls fin, han sänker sig precis i slutet av första långsidan och precis i början av andra höjde han hela ryggen och trampade under sig, men det var kanske bara 2 steg så det är svårt att se, men det kändes ordentligt. Jag satt i en uppförsbacke i 2 sekunder typ. Men jag tycker det är en helt okej lägsta nivå ändå och krävde inte så mycket av honom idag, vi kan bättre. Han lyssnade ändå bra genom nästan hela passet och jag är nöjd.
 
 
 
Försökte sen hjälpa Kristina med Sagas tölt, men jag är så himla dålig på att förklara så jag vet inte om hon fick så mycket hjälp. Gav henne lite tips jag fått iallafall, hur jag skulle tränat hennes tölt och tänkt på med Guffi osv. Imorgon blir det om allt går bra långritt med några från stallet och mamma ska också följa med på någon av stallägarens hästar.

Kommentarer
Postat av: Carro

När han väl travar är han ruskigt fin! :D förstå mig rätt, han ser trevlig ut genom hela filmen, lite rollig och studsig i tölten bitvis men med mer styrka där så blir det kanoners :) men när han faktiskt tar i och länger ut steget i traven blir han riktigt läcker :) fina Guffi :D

Svar: Tack tack, roligt att det syns :) Ja, när vi väl får till det så blir det ju rätt bra :) Det är roligt att han bär sig själv när jag inte kräver någon form och att han ibland hittar en lite mer buren form av sig själv. Förut har det ju varit lång låg eller huvudet bland molnen så att säga, så att han har hittat mellanläget och orkar det själv är roligt :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-03-23 @ 21:36:06 / URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Linda

Klart utveckling :)!

Svar: Tack :) Roligt att det syns!
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-14 @ 21:30:22 / URL: http://www.mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0