Bettfunderingar

Det här med bett kan man fundera på i oändligheten känner jag. Guffi gillar som sagt bara raka bett av de jag provat och det är svårt att variera. På senaste tiden har hans vanliga raka med fasta ringer börjat åka in i munnen när de uppstår diskussioner åt vilket håll vi ska rida åt, vilket inte är bra. Jag har ett precis likadant fast med sötmalm på mundelen och det ligger där det ska, så jag vet inte riktigt vad som hänt. Det tredje bettet han har är ett fullcheek med gummi och äppelsmak på mundelen. Det här bettet går han väldigt bra på de första gångerna, men sen slutar han typ lyssna och jag skulle säga att han istället vill springa ifrån bettet. Det är ingen bra känsla och jag tror det är gummit som ger friktion i munnen på honom.
 
Så nu funderar jag på att byta ut de två bettet, men var ska jag börja? Det ska vara så snällt som möjligt och helst av allt skulle jag vilja ha ett vanligt rakt fullcheek, men det verkar inte existera. Förutom från Bombers, men så mycket pengar kan jag inte lägga på ett bett. Istället har jag funderat på ett rakt halfcheek, eller travbett som vissa kallar det.
Tre andra bett jag gärna skulle prova är Pee Wee, Nova och det tredje är ett d-ringsbett som ska vara som ett rakt fast ändå ledat. Tar man i vänster tygel så ska det fortfarande vara stilla på höger sidan. Tänker att det kan vara ett bra alternativ mot allt det raka, men är fortfarande inte helt delat. Pee Wee kostar ju några hundralappar, så det får jag nog vänta med. Det bettlösa måste vi träna styrning med, men det är ett mål att kunna rida med det oftare.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Ett bett som jag blivit nyfiken på sedan jag testade kimblewicket är ett rakt baucherbett. Den funktionen finns ju också i kimblewicket och jag tycker att Dimma blir väldigt nöjd då det verkar ligga mer still i munnen.

Svar: Det är ju lite intressant bett, men efter att ha testat hackamore på Guffi tror jag inte hävstång är något för oss, för det blir väl lite så med det bettet?
guffiframidfelli.blogg.se

2014-03-17 @ 21:07:44 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Jenny

Bett är alltid intressant, jag vill ju prova typ allt på Rósa, hon trivs också bäst på raka. PeeWee och Nova har jag, men det tredje har jag spanat in och tänkte investera i ett sådant när jag har råd. Har hört att många hästar trivs bra med sådana :) halfcheek kanske hade varit något för Guffi, de är väl inte så farligt dyra heller :)

Svar: Vad tycker du om Pee weebettet? Det är ungefär samma pris på halfcheeket och det andra, så nu är bara frågan vilket jag ska prova först. Måste sälja dom andra först bara. Skulle ju kunna köpa bettskivor till det vanliga som åker in i munnen bara för att testa, men det är så fult och jag har sett hästar som äter bettskivor så jag vet inte. Half- och fullcheek känns bra när man inte har nosgrimma på något sätt :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-03-17 @ 21:50:58 / URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Mikaela

Hm jag vet inte, inte enligt beskrivningen men en minimal häv lär det nog bli ändå eftersom tygel och huvudlag inte fäster i samma ring.

Svar: Nu när jag läste lite så verkar det inte bli så mycket häv ändå, ganska likt fullcheek säger många... kanske vora något ändå. Vad svårt det här är!
guffiframidfelli.blogg.se

2014-03-20 @ 21:52:51 / URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0