En bra dag

Det har varit en bra dag idag. Jag och Kristina red upp berget och fräste på. Han var stressad i stallet idag med, men lugnade ner sig så fort han kom ut. Jag hoppas det här bara är en period han har, det blir lite jobbigare med en häst som inte gillar att gå in i stallet. Annars får vi väl träna på något sätt att inte bara gå in utan också stå där ett tag.
 
Ridturen gick väldigt bra. Mycket galopp och tölt blev det idag. Han kunde tölta bakom Saga idag, inte helt problemfritt men helt okej ändå. Han försökte inte öka utan vi kunde hålla oss i vårat bästa tempo, det korta. Han försökte heller inte dra sig ner i trav och rusa ikapp utan jobbade på bra i tölten. Några gånger bröt han av till trav, men det var på grund av ork och inte för att han ville springa ikapp. Det kändes bra och galoppen han bjöd på var härlig den med. Lite trav blev det också med inget märkvärdigt, men jag har börjat hitta tillbaka till att kunna rida i den. När vi kom ner för berget tog vi en sväng över åkrarna också och där fick dom galoppera av sig lite. En riktigt svettig Guffi kom tillbaka till stallet och han fick en snabb dusch med vattenslangen och mycket stretching.
 
På söndag är vi några i stallet som ska rida lektion för Evelina. Jag känner henne sen tidigare men har aldrig ridit för henne så det ska bli roligt. På torsdag har jag bokat in massage åt Guffi, tror han kan behöva det. Eftersom han inte gillar nypon och linfröolja tillsammans får han inte så mycket nypon nu och det knakar en hel del i honom.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är inte lätt med kräsna hästar, Rósa vill ju helst inte ha linfröolja :p men nu har jag börjat kunna ge henne betfor så det går framåt ;)
Det är säkert bara en period han har, och det var ju faktiskt inte så länge sedan ni flyttade dit, så kanske behöver han bara lite mer tid på sig att komma till rätta och acceptera att stallet inte gömmer hästslukande troll!

Svar: Han är egentligen inte kräsen utan äter det mesta, men just kombinationen med nypon och linfröolja är visst inte så aptitlig. En skopa nypon är det mesta jag kan ge, om jag inte ska dela upp det men eftersom han får så lite kraftfoder blir det liksom inget att blanda med nästan. För någon vecka sedan lyckades han rota igenom en sopkorg och hittade en apelsinskal han slukade på 2 sekunder :)Nä, det är ju inte så konstigt egentligen eftersom han nästan aldrig är inne i stallet heller och när han är det är det max en timme per gång. Dessutom är det ganska mörkt när man står ute och tittar in, han gör lite samma sak som med transporter. Han kanske får ha lite stå i stallet träning någon dag när jag har mycket tid och något annat att syssla med :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-05-09 @ 12:06:08 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0