Fredagens ridtur

I fredag klev jag upp ganska tidigt och åkte till stallet så fort jag kunde. Det skulle bli väldigt varmt så det var lika bra att passa på innan det blev alldeles för stekhett. Men jag var inte tillräckligt snabb ändå, för efter ridtur satt min linne som klistrat mot huden av svett. Vi började nere i paddocken som vanligt när jag sitter upp. Han är inte ett dugg spänd nu vilket är så himla skönt. Men det kan alltid komma bakslag och därför fortsätter jag på samma sätt och kommer nog alltid göra det.
 
Vi red sedan en stund i paddocken. Han fick spritta igång kroppen på långa tyglar och sedan gick vi in på volt. Vill kolla om massagen hjälpt något mot voltproblemet. I skritten var det som vanligt, ganska bra helt enkelt i båda varven. Började med vänster varv och tog trav och vet ni vad... bogen höll sig där den skulle! Inte en enda gång sköt han in bogen och ställde sig utåt. Han var inte böjd genom kroppen hela tiden heller, men han var han bara rak. Så  skönt! Höger varv var lite svårare faktiskt. Kanske för att jag förväntade mig fler underverk när det inte var så stor skillnad där egentligen. Men vi hittade bitvis det läget jag var ute efter. Tog lite tölt på långsidorna bara för att känna av innan vi red ut en sväng.

När vi red ut ur paddocken och ut på vägen kändes det faktiskt som att han vill ute. Annars brukar han krångla lite med att lämna paddocken, men i fredags hade han ett sug framåt. Han ville springa upp för backen så det blev trav och galopp där. När vi kom fram till travvägen ville han svänga in där, men jag tänkte vi skulle ta en annan väg, så där hade vi en lite diskussion. Men det räckte med tre volter och sen gick han framåt igen. När vi en stund senare kom fram dit vi skulle svänga av vägen blev det några volter igen för han ville vända hemåt, men han lät sig övertalas ganska snabbt. När jag tänker "Nu kommer han vända hemåt" så gör han det, men tänker jag "Nu ska vi gå hitåt, det är en jätterolig väg!" så går vi ditåt. Måste tänkte på vad jag tänker på mera. Så red vi ner i dalen, även stenbron över bäcken helt utan problem och galopperade över åkrarna. Det kändes verkligen som sommar!
 
På bilden är vi snart tillbaka på gården. Det vita staketet till vänster är paddocken.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh, hoppas han fortsätter vara så smidig och framåt! Låter ju toppen på din beskrivning :)

Svar: Det är himla roligt att han faktiskt vill lämna gården när vi är själva, det blir så mycket lättare när man inte måste övertala honom redan från början :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-05-27 @ 10:01:07 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0