Gårdagens ridlektion

Igår kom Evelina Claesson ut till stallet och hade lektion för oss. Från början skulle vi vara 4, men en fick ont i ryggen och en blev sjuk på morgonen. Så jag fick hoppa upp ur sängen och göra mig klar i hast för att hinna vara klar att rida kl 11 eftersom den som blev sjuk skulle ha ridit först. Våran snälla stallägare hoppade in och red en lektion så vi blev 3 stycken tillslut. Dessutom fotade vi varandra så har lite bilder att bjuda på
 
Jag red som sagt först och det gick bra. Berättade om det "lilla" problemet vi haft med traven ett tag nu. Jag kan inte riktigt rida i den och på volt blir han som en betongsugga och svänger som en trästam. Helst lite utåtställd dessutom. Det blir alltså bara blä av det hela och jag har inte kommit på vad jag ska göra åt det. Så vi fokuserade mycket på min sits och vad jag gjorde med kroppen. Började i skritt och skulle böja honom runt skänkeln och flytta bogarna, men det var inte det lättaste eftersom Guffi tror att skänkeln är flytta eller spring, mest spring. Så vi fick börja med att lära honom vad just den skänkeln betydde och det blev bättre och bättre. Fånga upp med yttertyglen och när han rusade skulle jag inte lätta på skänkeln, då blir det en eftergift och han tror han gör rätt. När vi sedan övergick till trav i höger varv gick det helt okej, när vi sedan bytte varv kom kommentaren "Ja du, jag förstår vad du menar att det är svårt att rida när han gör så där." Volten blev bara mindre och mindre. Men jag fick mycket bra tips för att lösa det. Även om vi inte löste problemet så fick vi verktyg att lösa det på. När jag lägger till skänkeln för att böja honom byter han även gångart ibland, men det skulle jag helt strunta i och bara rida på, för huvudsaken är att han lyssnar till skänkeln på rätt sätt och lär sig att man även den kan betyda böja. Min lättridning fick också en liten lektion. Jag har inte insett att jag hamnar lite på tå, men så fort hon sa hur jag skulle göra så blev hela ridningen mycket bättre. Jag fick också träna på att lossa i knäna och använda underskänkeln, annars klämmer man ju mest med knäna. Guffi är tillräckligt stor för att det ska finnas något vid underskänkeln, annars brukar ju det vara ett problem på vissa islandshästar. Jag ska också tänka på att rikta näsan utåt när han ramlar inåt.
 
Det var riktigt roligt iallafall att få fokusera på vad jag gör med min kropp och inte så mycket "böja med tyglarna" utan med resten av kroppen. Så nu är det bara att träna på egen hand! Hon känner ju oss sedan tidigare, men hon tycker Guffi hade bra grundgångarter och om han bara kan sluta leka betongsugga så kan han bli riktigt fin, länga på stegen och jobba bättre med ryggen. Här kommer lite bilder, inte så fint alla gånger men det ger kanske en lite bättre bild av problemet. Så var snälla nu, det här bilderna är för att visa problemet men också några där vi fått till det.
 
Här blev det väldigt tydligt vad som hände i början när jag la till skänkeln, Guffi tänkte ta galopp och jag reagerar med att snabbt försöka bromsa och skänkeln har lättat för länge sedan.
 
Här har han puttat över mig på insidan och hela jag är vikt inåt. Genom att rikta näsan utåt så undviker man detta.
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Den där första bilden påminner en del om hur det kan se ut när Rósa och jag tränar ;)

En bra tränare är verkligen guld värd, det är viktigt att man får med sig verktyg att jobba med på egen hand sedan. Det låter som att ni är på rätt väg :) ska bli intressant att höra hur er träning fortskrider med de nya "inputs" ni fått.

Svar: Den visar vad jag brukar kalla för dampskutt haha :)
Det är roligt att jag hittat någon ny att rida för då och då så man kan få lite hjälp med alla de där tokigheterna man sysslar med :) Jag vill ha med mig nya övningar från en lektion, det blir så mycket lättare att träna vidare själv då.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-05-12 @ 15:11:15 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0