Massage, kammande och mask

Helt plötsligt blev det äntligen vinter! Jag gillar verkligen vinter, så med barnslig glädje åkte jag till stallet igår och tänkta att vi kunde rida ut och tölta. För det brukar alltid gå så bra när den första snön kommer. Skruvade på traktbrodd, lite reflexer och sen sket sig det mesta. Guffi var inte alls på humör för någon uteritt. Paddocken var för isig för att jag skulle våga mig på några snabbare hastigheter än skritt. Så nä, gårdagen glömmer vi faktiskt.
 
Idag var en mycket bättre dag. Anna Karström kom ut och skulle massera Guffi. Hon håller även på med djurkommunikation så det är väldigt roligt att titta på och man lär sig massor. Hon masserade honom i våras, då var han väldigt reserverad men idag släppte han in henne och visade sin charmigaste sida. Massor av beröm fick han också. Muskulärt kändes han bra, men han hade en del låsningar här och var. Efteråt var det som att allt föll på plats för mig. Inte konstigt det känns så konstigt den senaste tiden. Det var sån synlig skillnad efteråt och han var mjuk som smör när vi stretchade.
 
Det mest intressanta var när hon hittade skrufset han har i pälsen, hon trodde inte det var regnskållor utan något kroppen gör sig av med och vill ha ut. Hon hittade faktiskt fler utspridda över hela kroppen på honom som jag inte har märkt. Att kamma bort dom med kam var det skönaste Guffi varit med på länge, som han njöt. Hon har själv en häst som fått precis likadana. Vi pratade en hel del om mask och vi kom fram till att Guffi ska få en rensning kan vi kalla det. Och ja jag vet det där om resistens hit och dit, men efter det vi pratade om som jag har lite svårt att få ner i ord så kändes det här som en bra idé. Han ska få avmaskningsmedel två gånger med 10 dagars mellanrum och en kur med Msm, alltså svavel. Detta hade fungerat på hennes häst som även haft lite andra symtomer, men även på en annan häst hon varit i kontakt med som även hade eksem. Och det hade dessutom hjälpt eksemen att bli bättre. Jag fick se bilder tagna med en månads mellanrum och det var stor skillnad.
 
Efter två timmar åkte hon hem och vi tog en liten promenad. Det knastrade så härligt under fötterna så min barnsliga glädje över vinter kom tillbaka. Men jag vet att det ska bli varmare nästa vecka, så man får väl bara se det här som en försmak av det som kommer sen.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Bra att någon gillar vintern ;) här nere är vi förskonade från snö än så länge, hoppas det fortsätter så!

Jag säger till om jag bestämmer mig för att sälja PeeWee-bettet nån gång, men än så länge tänker jag nog behålla det :)

Svar: Jag förstår att ni som bor där nere inte gillar vinter, för den vintern ni har är ju inte riktig vinter :p Jag tar -20 grader och metervis med snö framför en mörk novemberdag med +3!
Det är så svårt att få tag på!
guffiframidfelli.blogg.se

2014-11-12 @ 15:05:53 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0