Camilla Hed kurs dag 2

Så var kursen slut och jag lika så. Känns rätt fullt i huvudet, fullt med inspiration att jobba vidare med. Vi behövde verkligen det här. Idag fick vi välja att rida på plan på gården eller åka till Krafturbanan. Vi som ville rida på gården red på förmiddagen och efter lunch åkte alla till banan och tittade på de andra.
 
Vi fortsatte ungefär som igår och det gick riktigt bra. Guffi fattar fort vad han ska göra så länge man är tydlig. Han, eller vi, har ganska länge haft problem vid halt att han flyttar sig i sidled och jag har väl låtit det vara så. Han har faktiskt alltid gjort så så jag har kanske inte riktigt tänkt att det skulle vara fel heller. Men iallafall, så tyckte Camilla att om jag vill att han stannar med nosen åt norr och han flyttar i halten så ska jag flytta tillbaka honom tills hans står stilla åt norr. Det här började jag med igår och idag blev de flesta halter raka.
 
Hon upptäckte också att han är dålig på att använda sitt vänstra bakben och trampa under sig på volt till exempel. Det här har jag märkt tydligt från marken när jag flyttar honom. Han fuskar nästan hela tiden, och säkert lite jobbigt också för honom. Från ryggen har jag svårt att känna vad han gör riktigt så jag har inte tänkt på det där. Så länge han tittade inåt volten använde han inte vänster bakben ordentligt, därför fick jag rida så han tittade utåt en aning och då kom benet igång och in under honom. Det var jäkligt jobbigt för oss båda, men det ska vi träna på.
 
Mycket trav blev det idag och hon tyckte att jag ska fokusera mer på trav i paddocken och tölten ute eftersom tölten fungerar bättre ute. Han är med avslappnad i den där, i paddocken blir det väldigt spänt och det skapar ingen bra tölt. Inte heller tanken på tölt blir trevlig och rolig då. Avslutade med att rida på en liten åttavolt och fokusera på att byta varv bara genom att höja rätt hand, alltså vänster när vi går in i vänster varv, och att han skulle skritta hela tiden. Det måste jag tänka på hela tiden för tydligen är vi lite söliga av oss. När han slappnar av hamnar han i sitt safemood, alltså slöskritt, men nu ska här tränas på avslappnad skritt med energi. Blev också tillsagd att skriva ner det här, så nu är det gjort! Jag är jättenöjd med kursen!
 
Här är lite bilder från dagens ridpass.
 
Här rider vi på en volt och han tittar utåt

Kommentarer
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Kul det gick bra på kursen, han ser fin ut, liksom lättare i bogarna? :)

Svar: Ja, det kan man nog säga. Hela han kändes lättare :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-09-15 @ 17:47:24 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Jenny

Det ser ju jättetrevligt ut! Bra jobbat av er bägge två, nu blev jag också väldigt kurssugen :)

Svar: Tack, det var väldigt roligt att få vara med på våran första riktigt kurs :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-09-18 @ 15:59:03 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0