En tjurgubbe

Ja, igår var faktiskt Guffi på rätt tjurigt humör. Så fort vi gjorde en övning lite för länge så gjorde han helt tvärtom. Han har börjat med att vägra gå rakt upp i hagen, det är rätt brant och var halt innan all snö kom, och nu vägrar han gå där. Så vi får liksom gå som i slalom upp. Han vägrade gå in i stallet så jag tillslut blev lite arg och morrade åt honom, då kunde man helt plötsligt gå in. Tog det bettlösa tränset och gick ner till paddocken, men en hel del konstpauser på vägen.
 
Det blev ridning från marken och först gick det jättebra i höger varv. Vi gjorde samma sak som jag gjort när jag ridit de senaste, halt, backning, svängning för att få honom från bogarna. Det gick faktiskt oväntat bra även med bettlöst, till en början. Så när jag tänkte "Vi gör en sista backning innan vi byter varv" så tjurar han ihop och ska istället snurra runt mig. Efter lite övertalning gjorde han rätt och vi bytte varv. Men då i vänster varv var det ungefär bra varannan gång och tjurgubbe varannan. När det gick bra så gör han det väldigt bra och lägger verkligen tyngden på bakdelen i halterna, men den där tjurgubben är ju hopplös att jobba med. Sen fick han springa lös en stund och höll i ett spö för att träna lite på det. Han är inte helt bekväm med att jag bara håller i det, men han blir bara stressad av det om jag springa med och det är ju bra.
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Han har inte ont eller så då? Tänkte ifall vissa rörelser och i synnerhet upprepandet av dem kan göra att han känner obehag? Fast allmänt tjuriga kan de ju också vara i och för sig.

Svar: Kan vara så, men sen dess har han inte varit så där tjurig och han har sånna dagar ibland. Han kan också tycka att det blev tråkigt eftersom vi nästan bara har gjort det där den senaste tiden, är svårt när man verkligen vill träna på det. Men om han uppvisar den där tjurigheten igen vi övningarna så är det något att fundera över.
guffiframidfelli.blogg.se

2015-01-17 @ 23:16:47 / URL: http://videungens.worpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0