Kaosvecka

Ja, det har verkligen inte varit lugnt den senaste veckan. Guffi har fått byta hage då och då den senaste tiden pga av olika anledning och för att han kan gå ihop med de flesta. Men förra veckan gick han med Saga, Iza och Morgonstjärna och förra fredagen fick de byta hage eftersom maten nästan var slut. På söndagkväll när jag var ute och tog in honom i stallet drack han fyra, FYRA, hinkar med vatten. Efterdom badkaret i den nya hagen står rätt dumt till med väldigt smalt mellan tråd med el på båda sidor hade han nog inte vågat drick något sedan fredagen. När han druckit allt det där vattnet började han skaka i musklerna, de röck och hoppade och det var ganska läskigt. Gick en sväng med honom och sen slutade det. Så jag flyttade han och Morgonstjärna till en annan hage, utan el och bra placering av badkaret. 

På tisdag när jag kommer hade han förstört sitt täcke och de hade avverkat massa träd och buskar 100 meter bort så Guffi var helt uppstressad och vägrar gå från hagen. Vi kom ur den och kanske 20 meter, men jag fick ge upp efter 30-40minuter. Det var bara att hämta alla grejer och ett helt täcke och gå ut och byta i hagen. På onsdagen tog jag med mig mamma så jag kunde få hjälp och då kunde vi gå in. Natten till torsdag fick han gå kvar på gården med Hugur eftersom både min hovslagare och massör skulle komma på eftermiddagen och jag hade inte tid att hämta honom på betet om han skulle krångla. Varför de kom ska jag skriva om i ett annat inlägg. 

Efter deras besök fick jag åka hem till mamma och hämta ännu ett täcke. Det hade regnat i två dygn och Guffi skakade när han kom in, så att sätta på honom ett blött täcke då var otänkbart. När jag är på väg ut igen har det uppstått ännu ett hagproblem. Iza har börjat rymma, hon hoppar över när hon känner sig lämnad, även om hon hade en kompis då. Så vi fick flytta tillbaka dom alla fyra till den hagen som är nerbetad, för där rymmer hon inte, Guffi dricker ur badkaret och nu äntligen kändes det lugnt ute i hagen. Att byta kompisar stup i kvarten är inte bra för någon häst tycker jag, men samtidigt tror jag det är bra för Guffi att bli van vid små förändringar då och då, så länge det inte blir denna stress och oro man känt ute på betet den här veckan. Han har hela tiden gått i någon hage brevid så han har alltid kunna se alla kompisarna ute på betet, men nu hoppas jag det håller sig lugnt. Något måste ha hänt med elen också eftersom han inte drack något på två på dagar. 

Så här ska det vara i hagen, lugnt och mysigt med en avslappnad Puffe.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja ibland ska det då bara krångla. Tror inte det är så farligt att han får byta sällskap hit och dit, inte när det bara är en liten period. Huvudsaken är ju att han har sällskap tänker jag.
Katla har också slaktat täcken, så det blir att sy när jag får hem henne...

Svar: Nej, han har ju varit i hagen brevid nästan hela tiden så han har sett dom, men han är ju så känslig för förändringar så man märker att han blir lite orolig. Men nu är det lugnt i hagen och han är lugn :)
guffiframidfelli.blogg.se

2015-07-12 @ 19:37:24 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0