Efter lektion nr 3

I torsdag var det lektion för Evelina igen och den här gången fick vi inte göra så fysiskt svåra saker, men tekniskt svåra att inte göra för mycket, iallafall för Guffi. Öppna, skänkelvikning och växla mellan det olika. Han kan det, och det svåra att då att han inte ska göra för mycket eller börja fuska för han tycker det är tråkigt. Han hade faktiskt lite svårt för skänkelvikning åt höger, men det hör ihop med resten av sneheten, och då gick han emot. Han börjar iallafall blir väldigt mycket mer liksidig nu, jag behöver inte bara fokusera på att han inte ska vara toksne eller bara gå rakt fram. Sen blev det lite jobbigare, kort samlad skritt, fy så jobbigt säger Guffi. Därför det är så jobbigt, jag slarvar med det, men det är något vi måste vi bättre på. Vi behöver det för tölten, men Guffi tycker det är skitjobbigt och brukar göra sina fina damphopp, men han fick belöning att länge ut sig innan dom kom. Det tror jag är ett perfekt sätt för oss att träna upp det på. Vi smög även upp i tölt några gånger när han kändes avslappnad och ja, fin avslappnad tölt utan stress. Som det ska vara.
 
Min bil har gått sönder och min bror har hälsat på i helgen så jag har inte varit i stallet förän igår kväll igen. Och det gick egentligen inte alls bra. Han gjorde allt jag bad om men han hade handbromsen i. Aldrig varit med om det på den hästen, han brukar alltid gå framåt men kunna krumbukta och hålla på, men aldrig handbromsen i som igår. Jag började i fel ända och började kräva massa saker så han blev bara segare och segare. Skulle ha börjat med fart och spring utan krav, bara fram, men det är lätt att vara efterklok. Avslutade med trav-galopp-trav-kringelikrok-utan-krav och då vaknade han till lite, sen avslutade vi där.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Som du säger är det lätt att vara efterklok. Jag brukar göra samma fel med Katla, kräva för mycket och bli frustrerad när hon inte går fram bättre. Men nya tag nu bara :)

2015-10-20 @ 19:01:25 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0