Travträning som ger töltresultat

Den här veckan har jag ridit tre gånger och det haft gått rätt bra alla gånger. Mycket paddock och travträning har det blivit. I tisdag gjorde vi de övningar vi fick göra senast för Evelina, eftersom jag blev sjuk hade jag inte hunnit ridit någon sen dess förutom en lugn uteritt. Det kändes bra, skänkelvikning i trav gick lite bättre men det är svårt så det får vi träna vidare på.
 
I torsdag hade vi lektion för Evelina igen och den här gånger var det väldigt mycket fokus på vad vi göra med kroppen och att vänja Guffi vid att skänkeln inte alltid betyder springa fortare i högre gångarter. Jag måste tänka på att inte vika mig i innemidjen, rida mot himlen och vrida kroppen mer innåt speciellt i höger varv. Jag ville gärna vrida mig åt vänster hela tiden eftersom Guffi lätt faller innåt i höger varv just nu. Jag fick trava på en egen volt och det gick riktigt bra! När vi fick till det i höger varv gick det trögt, men trögt som i att vi fick ta i och det blev jobbigt när vi gjorde rätt. Skänkeln tog han inte alls som drivande. Men det där är så olika från dag till dag, och jag sa till Evelina att nästa gång tar han den bara som spring.
 
Och ja, ikväll, vad tror ni han tyckte då om skänkeln? Det var allt är inget kändes det som. Han tog den bra och flyttade eller böjde sig runt den, men han kändes liksom trötttrög. Kan bero på att det var 3+ grader ute, eller så var han lite trött i travmusklerna. Han gjorde några lufthopp och blev rätt för saker då och då, fast jag varken såg eller hörde något "farligt". Vi körde skänkelvikningar i skritt och det gick bra, svårt att få med rumpan hela tiden bara. Sen in på volt och böja runt skänkeln, inta vika mig i innermidjan och upp med innerhanden. Gick både bra och dåligt, kändes trögt som sagt. Tog trav på volten och kändes samma där. Tänkte att jag kan testa lite tölt  och avsluta sen. Och vad tror ni han bjuder på? Jo, bästa tölten på länge! Den var lätt och flöt bara på, genom kurvorna och kortsidan! Han dunsade inte ner i trav en enda gång, han blev travtaktig och var på väg, men jag hann fånga upp honom innan det blev trav. Han kändes buren, avslappnad och lätt. AAAHHHAA!!! Gullehäst, vad han kan överraska ibland!
 
Bild från nästan exakt två år sedan

Kommentarer
Postat av: Fia - hippologstudent

Alltså, hästar kan verkligen det där med att överraska, och vad kul! :D (Börjar det inte bli dags för lite nya ridbilder snart igen också? :D haha (a))

Svar: Ja, men man kan leva på det länge när det händer :) Jag ska se vad jag kan göra, kanske blir lite bilder på nästa Malin Bengtssonkurs :)
guffiframidfelli.blogg.se

2016-02-08 @ 22:49:39 / URL: http://meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0