Jag är snart frisk

I min otur med alla sjukdommar hade jag lite tur den här veckan. Det var riktigt ruskigt väder i torsdags så lektionerna med Evelina flyttades till lördag, alltså igår. Perfekt för mig så jag hann bli lite friskare. Hade en ordentlig febertopp i torsdag så jag är glad att det blev som det blev så jag kunde rida.
 
Guffi var stel. Inte så konstigt som han vilat. Som vi vilat. Kände inte att jag fick någon respons på min skänklar, kan varit jag som var trög och svag, eller så var det han som ignorerade mitt lama försök. I skritt gick det bra, men hände inte så mycket i trav. Vi red på volt och en åtta och tillslut fick jag igenom varvbytena på åttan och kände mig nöjd med det. Sen att det blev en jäkla bananåtta resten av volterna kan vi ju bara glömma. Evelina pratade om att man kanske inte kan förvänta sig att hästen ska göra hela övningen korrekt när de har stått ett tag, och det är ju himla självklart. Efter det tror jag mina krav sänktes lite och vi kunde slappna av och bara rida, utifrån dagens förutsättningar. Med en flåsande snorig matte och stel häst.
 
Vi köra även en del tölt, igångsättningar och nedtagningar på riktigt. Vi skulle inte bara rida tölt utan vi skulle förbereda så vi hade de bästa förutsättningarna när vi väl tog upp dom i tölt och verkligen rida ner i skritt. Man är rätt slarvig där, men det gick väldigt bra. Speciellt i vänster varv. I höger blev han nästan för avslappnad och sökta sig neråt så det blev trav några gånger. I vänster bara flöt det på, mjuka förberedelse, lätt upp i tölt och mjuka nedtagningar utan trav eller ramlade ner i skritt. Sen travade vi av och då kändes traven mycket bättre, vi hade nog båda kommit igång lite mer då.
 
Här har vi lerbadaren som vilar sig i form inför lektionen
 
Idag hade jag tänkt rida men Guffi var lite stissig när jag kom till stallet så jag ändrade mig och borstade och hårade av honom ordentligt innan vi gick ner i paddocken med repgrimma och ledrep. Började med honom lös och följa john, och det har vi nog aldrig gjort så bra förut. Han brukar kunna följa efter ett varv, sen tycker han det är tråkigt när han inte får godis och stannar. Men idag höll vi på i säkert 10 minuter och han följde efter mig hela tiden, stanande när jag stannade, svängde och backade när jag backade. Det är så man gör matte glad! Lite trav, lite böj och flytt och han gjorde det bra. Kändes inte alls stel faktiskt, så det var skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0